Vecka 13 - Utveckling framåt

Det finns både fördelar och nackdelar med att sammanfatta en vecka. Fördelarna är att det är lätt för mig att gå tillbaka och snabbt få en överblick över min träning och det ofta är bra att just göra en summering av träningen. En av nackdelarna är att man inser hur snabbt dagarna går. Det känns ju som jag igår satt och skrev en sammanfattning på veckan som gått. Är det redan en vecka sedan? Det är visserligen ingen så stor nackdel utan mer bara att de belyser hur fort dagarna går. 
 
Om man skall sammanfatta den här veckan så vill jag välja att beskriva det så här: Utveckling framåt. 
 
Jag gjorde en utav mina bästa friidrottsträningar någonsin i måndags. Utöver löpskolning och fotstyrka var det också sprintinriktade övningar. Jag valde att köra utan skor för att tvinga mig själv att springa mjukt. Och oj så bra det gick! Det verkligen flöt på. Jag hade känsla och rytm. Det kändes riktigt, riktigt bra! Jag har valt att springa utan skor tidigare men inte alls fått samma svar på det men nu kändes det som jag kunde satsa helt och att kroppen och även underbenen var med på det. Härligt!! Däremot så var mina vader ömma och träningsvärkdrabbade och framsida av underbenen var rejält trötta så tisdagens friidrott blev enbart lätt hoppning. Känner mig ändå riktigt nöjd! 
 
Fredagen bjöd ju som sagt på riktigt bra träning och jag känner mig fortfarande rikigt nöjd över detta. Det gör mig peppad att fortsätta köra min styrka. Det här med att följa upp träningen och anteckna är verkligen något jag uppskattar. Det är skönt att gå utanför känslorna och se på papper att jo, det går faktiskt framåt. 
 
Tanken var att jag skulle köra ett styrkepass idag men istället får de bli vila för jag får hoppa in och jobba. Jag hade kunnat välja att stressa i mig mat, stressa igenom ett träningspass och sedan stressa att duscha innan jag började träna. Men neh, då känns det faktiskt nästan bättre att köra dubbla pass imorgon. Jag är egentligen inte förtjust i det för det blir sällan riktigt bra när jag tränar direkt efter jobbet när jag jobbar tidigt men tanken på att stressa känns ännu mindre lockande. Desstom är det ett lätt styrketräningspass och jag är lite revanschsugen på mig själv efter förra måndagen då det tog tre timmar (typ) innan jag kom igång med träningen. Det är vansinnigt. Imorgon är det bara att ställa in rätt fokus. Först jobb. Sedan direkt träning. Hem och äta. Sedan träning igen. Efter det bara släppa allt och vila kvällen ut. Skall bli spännande att se hur det går. 
 
Veckans träning
Måndag - Styrketräning och friidrott
Tisdag - Friidrott
Onsdag - Styrketräning
Torsdag - vila
Fredag - Styrketräning med Henke
Lördag - lite friidrott
Söndag - Vila
 
Och nu går vi mot en ny vecka och allt vad den har att bjuda på. Vi går in i sista månaden med inomhusträning. Min tanke är nu att de här veckorna blandat satsa på själva uthoppet (få ett spätsigt och högt knä) blandat med att förlänga lite på ansatsen. För snart är det hoppning ute och då är målet att jag har förlängt ansatsen lite jämfört med innan inomhussäsongen. Styrketräningsmässigt känns det som jag fått en liten kick nu. Och planen är som den varit tidigare. Allt under kontroll där alltså. 
 
Hoppas ni haft en härlig vecka!
Har ingen bild från i måndags men den här var den mest lika

Kommentera här: