Vecka 15 - Endast konstaterande

Jag väljer att inte ha några känslor ikväll. För just nu svämmar det mest bara över. Jag är trött, jag vet inte varför men jag är trött och då är mina känslor exakt över allt och är upphöjda i tusen och ja, det blir inte rättvist mot...mig själv. Så jag gör endast konstaterande ikväll. 
 
Veckans konstaterande: 
- Vänta några veckor till med jogg. 
- Undvik kraftfulla löpningar.
- Skulle vara roligt att köpa kula och annat kastmaterial som jag kan använda nu när det blir utomhusträning.
- Längdhopp och höjdhopp är en dålig kombination för JHH.
- Höjdhopp är inte ens aktuell för mina underben just nu.
- Men! Modigt att testa på något som jag vet att jag har svårt för.
- 3x20 utfall med 12kg kettlebell i varje hand från blå 20kg platta och bakåt - det går faktiskt!
- Bra med mycket fotstyrka. Kommer jag ha nytta av framöver. 
- Ta det lugnt med all form av löpning veckan som kommer.
- Och ja, alla olika former av hopp också för den delen. 
- Det är dags att ta fram den barnsliga sidan, tänka outside the box och hitta alla möjliga alternativa övningar som kommer hjälpa mig framåt i längdhoppet. 
- Styrketräningen går riktigt, riktigt bra nu. 
 
Veckans träning
Måndag - Egen träning utomhus med bland annat intervaller
Tisdag - Morgonpasset: Fotstyrka och rörlighet. Kvällspasset: Längdhopp och höjdhopp
Onsdag - Styrketräning. Tufft pass ben, lätt pass överkropp. 
Torsdag - Morgonpasset: Fotstyrka och rörlighet. Kvällspasset: 30 min motinscykel + längdhoppsrytm
Fredag - Styrketräning. Lätt pass ben, tufft pass överkropp
Lördag - Vila
Söndag: Styrketräning. Lätt pass.

Och så har jag sett massa fin natur OCH haft massa trevligt sällskap! Riktigt trevligt!

Tacksam och vårlycklig

Hej. 
Vill bara säga att jag är tacksam. Tacksam över mina fina kollegor. Tacksam över mitt jobb. Tacksam att jag kan träna. Tacksam över min klubb och mina tränare. Tacksam över min PT.  Tacksam för mina vänner och min fina familj. Tacksam över att få leva det liv jag har.
 
Och så vill jag tillägga att jag gillar våren. Jag gillar fågelsången och den speciella doften. Och så gillar jag solen och den blå himmlen. Och jag gillar att jag blir alldeles lycklig varje gång jag kommer ut.  Jag känner mig alldeles vårlycklig.
 
Och så vill jag säga att jag har värk i min kropp. Mest benen. och så har jag ont i underbenen men det orkar jag inte att prata om nu. Men mest är jag trött. Så nu skall jag sova.  Träningsväskan är ihoppackad och väger som vanligt en väldans massa. Morgondagens träningspass är nedskrivet så jag kan börja med en gång imorgon. Nu skall jag bara leta fram det redan färdigskrivna pappret med tider, då behöver jag inte tänka när jag skall upp imorgon.  Bara läsa och ställa klockan. Helt sjukt skulle någon säga.  Smart säger jag. 
 
Godnatt och Hejdå.  
 

Utomhusträning och mångsteg

Blå himmel, sol, fåglar som kvittrar. Kan det bli mycket bättre utomhusträning en aprildag? Eftersom det inte var någon gemensam träning idag så behövde jag hitta på något själv. Redan igår funderade jag på om det skulle vara en bra idé att träna utomhus. Nu när det varit fint väder ett tag har det känts väldigt lockande att träna utomhus. 

Min tanke var att testa att jogga och se hur smalbenen reagerar på att jogga/springa/löpa/anstränga sig överhuvudtaget utomhus. Ganska fort kunde jag konstatera att det inte är någon större skillnad och ganska så snart efter det kunde jag konstatera att jag fick välja mellan jogga och sedan inte göra löpskolning och intervaller eller gå och sedan kunna köra löpskolning och intervaller. Eftersom min tanke var att köra intevaller så ah, valde jag att gå  en promenad istället för jogga innan träning för att få igång lite cirkulation i kroppen. 

I slutet på löpskolningen (som förövrigt kändes riktigt, riktigt tung med trötta ben) la jag in lite mångsteg. Mångsteg är inte något jag gjort särskillt mycket och inte heller något som jag känner att jag behärskar och just därför la jag in det idag. Jag tycker mångsteg kräver mycket rytm, kontroll på kroppen och ja, kraft. Jag hade inte mycket av det idag. I vissa lägen kan jag bli grinig, jobbig och nästan lite sur när jag inte klarat något så där bra som jag vill. I andra lägen blir jag mest bestämd och bestämmer mig för att öva, öva och öva lite till för att lära mig det bättre. Listan på saker som jag skall öva på börjar bli rätt så lång nu. Och det är just det som är tjusningen med träningen jag gör just nu - denna ständiga variation. Det finns alltid något att öva på, alltid något nytt, alltid något annat att göra när kroppen inte klarar av allt eller hjärnan hindrar mig från att göra något. Det är ljuvligt! 

Efter mångstegen var det dags för lite intervaller. Ett bra löpsteg är något som ligger högt upp på öva,öva,öva-listan. Just nu känns det mest bara stelt, spänt och inte riktigt på topp. Samtidigt är det ganska svårt att öva på det när smalbenen tjurar. Så där får jag ha is i magen och gå långsamt fram. 

Riktigt skön träning utomhus. Jag ser fram emot att det kommer bli varmare och varmare och att utomhusträningen skall dra i gång på riktigt. Åh, tänk att få träna utomhus i sol med bara linne eller kunna köra fotstyrka utomhus. Dagens pass avslutades i alla fall med 30 min foamroller inomhus. Kroppen känns lite stel och smågrinig just nu så jag lägger mycket tid på just foamroller och rörlighet.  Om ett tag kan man köra även detta utomhus. Det känns också bra.