Att anpassa träningen efter en trött kropp

Det har varit en småtuff vecka. November tar ut sin rätt kan man säga. Det har varit en trött vecka, framför allt onsdag till fredag var trötta, sega dagar och kroppen var inte alls i form. Det har också varit en sisådär träningsvecka. Så klart. Suget efter träningen finns inte där, den där extraorken finns inte riktigt. Känslan är att jag hellre lägger tiden på att vila istället för att träna. På ett sätt känns det jobbigt att inte kunna träna som vanligt samtidigt som jag på något sätt vet om att så här är det; det brukar kännas så här för mig i slutet av hösten och början av vintern. Istället för att trycka på kroppen, köra den mot väggen och inte få någon utveckling eller resultat väljer jag istället att anpassa mig efter kroppen. Hålla igång men med lite mindre press. 
 
Här är en liten lista på saker som jag försöker göra nu så att träningen verkligen blir av:
  • Sätta rimliga mål 
    Om kroppen inte är i helt i form och jag vet att jag är trött och sliten brukar det hjälpa att också anpassa målen därefter. För min del har jag försökt uppmuntra mig själv att i alla fall träna 3 gånger i veckan istället för 5. Heller att det blir 3 bra pass än att träningen inte blir alls för att jag har satt upp för höga mål. 
  • Vara nöjd med resultat efter mål
    Om målet är att träna 3 gånger i veckan och jag lyckas med måste jag ju också vara nöjd med det eftersom det var mitt mål. Även om det inte blir lika många pass som andra veckor har jag ju nått de målen jag satt upp.
  • Bestämma vad jag vill fokusera på
    Vad är det viktiga i träningen? Vad är det jag vill behålla? Att träning är en färskvara vet vi. Att vara medveten om att den här minskade träningen kommer påverka mina resultat och min utveckling tror jag är viktigt (annars blir besvikelsen stor). Att bestämma sig för var fokus skall ligga och också lägga fokus, energi och tiden på det jag verkligen vill träna. 
  • Ta bort allt överflödigt
    Jag har valt att bara köra 3-4 övningar i vissa pass även om jag annars kanske skulle ha kört 1-2 övningar till. Att ställa sig frågan "varför" är nyttigt ibland. Att göra något bara för att man alltid gör det är onödigt om man inte har energi nog. Återigen; "att lägga energin på rätt saker"
  • Andas. Det är inte helt livet
    Visst, jag har satt upp ett, för mig, stort mål som är viktigt för mig. Och ja, träning är bra för kroppen och kan i vissa fall också göra så att kroppen blir fräschare, stressen försvinner för en stund och kroppen får energi. Men vad händer i det stora hela? Vad händer med livet om träningen för några veckor inte går bra? Jag är så mycket mer. Livet är så mycket mer. Och när jag slappnar av och inte tänker så mycket brukar också träningen gå bättre. Att fokusera och vara disciplinerad är viktigt på vägen mot ett mål men att trycka på kroppen för långt är inte nyttigt. Att andas och låta kroppen komma igen är också viktigt. 

Idag var det segt att komma iväg till gymmet. Jag satt vid datorn och kände inte alls för det. Såg hur timmar flög iväg, hur jag skulle bli stressad efteråt. Efter en stund anpassade jag mitt tänkande efter mina egna punkter ovan. Jag sa till mig själv att det räckte med tre övningar, att jag skulle åka till gymmet, göra mina tre övningar och sedan åka hem. 
 
Kommer iväg, går in på gymmet. Kör mitt pass och börjar känna ett litet leende, hur kroppen blir lite gladare och musklerna lite tröttare. Kan känna endorfiner och ett lugn. Gör en fjärde övning bara för att det går så bra. Avslutar passet. Äter min riskaka och mina morötter. Dricker glögg.Sitter ner en liten stund. Myser. Njuter av lugn kropp, skön känsla i kroppen och att stressen varit borta från kroppen en liten stund. Åker hemåt. Glad över att kommit iväg och tränat. 
 


JHH och Marias julkalender 2014

 
Jag och min fina vän och kollega Maria har det här året satt ihop vår egna julkalender. Den består av olika saker vi vill göra fram till jul, några saker vi vill undvika (framförallt den värsta julstressen) och så ger vi oss möjligheten att vid några tillfällen bara njuta av livet genom att tända ljus, gå promenader, sova lite extra. Sådant som vi annaras kanske inte gett oss själva tid till under de mest stressade dagarna.
 
JHH och Marias Julkalender 2014
1. Förebygg julstress: Planera dagarna fram till jul
2. Unna dig en morgonpromenad
3.  Förebygg julstress: Ägna en dag åt att göra matlådor
4. Njut av ditt träningspass
5. Handla julklappar
6. Förebygg julstress: Städa köket
7. Ge bort en present
8. Ät en vegetarisk måltid
9. Sov ut. Ge dig själv sovmorgon
10. Unna dig en timma utan elektronik. 
11. Baka julgodis, pepparkakor eller något helt annat. 
12. Gör en god gärning 
13. Tänd massvis med ljus. Kryp i soffan med en bra bok. 
14. Spendera en timma i naturen. 
15. Ge och lägg dig en timma tidigare.
16. Förebygg julstress: Städa lite idag.
17. Städa kylskåpet.
18. Filmmys 
19. Gå en promenad - kanske med en vän.
20. Gör något du tycker om att göra.
21. Kroppsvård: unna dig en stund kroppsvård.
22. Slå in de sista julklapparna
23. Sätt dig ner i 5 minuter. Njut av julstämningen redan nu.
24. Julafton: Njut av sällskap. Njut av mat.
Andas. Observera. Njut. 
 
 
Vill ni haka på är ni varmt välkomna att göra det. Haka på precis som den är eller så flyttar ni bara om dagarna. Eller så gör ni er alldeles egna julkalender med sakerna ni vill göra eller saker ni gärna vill undvika. Dela med er av just er egna julkalender 2014
 
 

Firande och ändrade rutiner

Haft en fin dag idag. Julavslutning med klubben på förmiddagen, snabb träning efter det och sedan hem, fixa lite, äta lite och sedan göra mig i ordning för firande av min fina moster. Vi hade en trevlig kväll och åt gott och hade det trevligt. Mycket lyckat! 

Nu skall jag sova. Tänkte testa att bara ställa en tid på telefonen för väckning imorgon och lägga den en bit från sängen så jag måste gå upp. Jag har haft sådana problem att komma upp den här veckan så jag tänker att om kroppen liksom kommer igång från början så kanske jag inte känner efter så mycket. Lite desperat kanske men jag vill ändå testa för så segt som det har varit de senaste dagarna - så vill jag inte ha det. 

Så. Nu avslutar jag den här dagen och tänker sova så att jag är fräsch inför vad som kan tänkas komma imorgon