Sommaren är den bästa tiden att börja träna

Jag säger det här varje sommar men det tåls att upprepas! Sommaren är den bästa tiden att träna på! Och lägg där till: på gym. 
 
Det är vid det där sista ordet folk höjer lite ögonbrynet och tänker att det är väl onödigt att gå in när det är sommar (och fint väder). Ja, delvis och tanken är givetvis inte att stänga folk inne, att lägga till några pass utomhus går ju faktiskt också bra men jag är extra förtjust i gymmet just under sommaren. 
 
Anledningen till att gymmet lockar mig på sommaren (nåja, numera tränar jag mer åt crossfit-hållet men gym som gym inomhus på anläggning) beror dels på två saker. 
1. Stämningen. 
De är de som tycker om och träna, som brinner för det, har mål och ja, helt enkelt tycker om att träna som tränar på sommaren, oavsett väder. Detta innebär att stämningen oftast är bra och ja, man blir inspirerad av varandra. 
 
2. Gott om plats
Jämfört med första veckorna i januari så är juli rena paradiset!! Det är gott om plats och du kan vandra hur du vill, göra övningarna i vilken ordning som helst utan att behöva trängas. Vilken fröjd. 
 
Så med detta sagt vill jag nu komma till min huvudtanke med detta inlägg. Sommaren är tiden du skall börja träna! Skjut inte upp din start till hösten utan börja nu! Du vet ju att stämningen är go och du har gott om plats och tid att lära känna gymmet. Du kan njuta och passa på att lära dig från grunden. Dessutom har många semester under sommaren vilket innebär mer tid,det är ljust längre vilket oftast gör oss piggare och vi orkar åka iväg till gymmet. 
 
På vårt gym (och jag tror många andra gym också har det) finns det sommarerbjudanden som är perfekta om du vill testa på det där med gym! Dessutom är det så att de Personliga Tränare som inte har semester oftast har många lediga tider vilket innebär att det är enkelt att få en tid. Det är smart att träna med en PT redan i början, vänta inte med att du skall bli bättre tränad. En PT är ju till för att hjälpa dig hitta din väg för utveckling. 
 
Tänk att ha en trygghet, eventuellt träningsprogram från PT och självförtroende när sedan semestertiden är över och folket återvänder till gymmet. Då har du redan så smått börjat och känner dig trygg med det du skall göra. Du har tjuvstartat.
 
För mig är varje sommar som en Tjuvstart. Jag njuter och samlar krafter och laddar batterier. Varje sommar börjar jag om. Hittar kanske nya mål och testar på träning som lämpar sig för dem. Ellet så stannar jag upp och funderar på vad jag behöver förbättra. Och när hösten kommer, ja då har jag redan tjuvstartat och kan höja träningen ytterligare en nivå. 
Man skulle kunna tro att jag är sponsrad eller behöver skriva det här...
men inte det minsta.

Det var så här jag började och sedan fastnade.
Varje år ser jag fram emot att träna under sommaren!
 

Jag kommer komma tillbaka starkare

Jag läser och hör ofta "jag/du kommer komma tillbaka och då mycket starkare". Många gånger handlar det om att intala sig själv/andra detta för att du/de ska orka igenom det jobbiga men jag börjar också ana en viss sanning i det. 
 
Jag är på väg tillbaka. Slutet av april, maj och även början på juni var en tuffa månader. Utan att gå in på detaljer, utan att bli för privat så ja, det var tufft. Riktigt tufft. 
 
Nu är det lättare igen och som vi sa på senare PT-träningen; jag har börjat jobba mig upp för gropen. Jag har en liten bit kvar men det går bra nu. 
 
Igår tränade jag ett långt pass. Långt ifrån effektivt men jag njöt varenda sekund. Jag kunde hålla fokus, jag kunde släppa fokus utan att drabbas av en tankeverksamhet större än en skolklass som gör ett viktigt prov. Jag kunde njuta. Jag kunde träna. Svettas. Skratta. Och prata med andra människor. 
 
När kom hem efter träningen så kände jag för första gången på över två månader den där ljuvliga känslan av endorfiner. Inte för att kroppen fått jobba så hårt utan för att jag var lycklig. 
 
Jag kommer komma tillbaka starkare. Inte fysiskt. O nej, verkligen inte,där har jag tappat mycket de här två månaderna, ärligt talat så känner jag inte någon styrka eller kroppskontroll överhuvudtaget. Men jag känner mig starkare rent psykiskt. 
 
Jag vet att jag visat mig själv respekt under de här veckorna, jag vet att jag givit mig själv tid att komma tillbaka. Mycket tack vare fina människor runt omkring mig. Och jag har lärt mycket om mig själv. Vad jag vill göra, vad det är jag saknat. Vad jag tycker är viktigt. Vad jag skall träna. 
 
Så när jag, om ett litet tag, sätter mina händer på marken ovanför gropen och trycker mig upp kommer jag nog känna en styrka jag tidigare inte känt. Jag kommer känna mig starkare, psykiskt. 
 
Och jag ser fram emot att trycka mig upp och sedan fortsätta. Men fram tills dess skall jag ta ett steg i taget (uppåt), inte stressa, låta kroppen få göra sitt och bara njuta av att vara lugn igen. 
 
Min stackars syster fick stå ut med en hög JHH när vi var och handla igår. Hög på endorfiner och glädje. 

Skön kväll

Jag har en fin kväll ikväll. Känner mig nöjd och lugn. Lugn är en känsla jag just nu högt uppskattar. Behöver inte somna jättetidigt ikväll utan kan dra ut på det hela. Ligger i sängen och läser lite bloggar, skriver lite och lyssnar tyst på musik. Fin kväll alltså. 
 
Många kvällar tänker jag att jag skall skriva något, jag har egentligen huvudet fullt av tankar som jag vill skriva men sen så kommer det något annat i vägen och det blir aldrig av. Jag har mer än 1000 bilder på telefonen, alla inte så där jätteförtjusande men ändå tillräckligt för att kunna läggas upp, fylla ut inlägg men ändå blir det inte av. 
 
Fyller i min träning för maj och juni. Det är helt värdelöst att inte göra det med en gång. Nu för jag inte dagbok hur det går (jag överanalyserar redan nu för mycket ingen idé att utamana det mer) utan mer för att se hur jag håller igång och har lite koll om jag tex får ont i ryggen så kan jag gå tillbaka och kolla på mägnd och upplägg av träningen för att kunna ändra. Tycker ju om siffror (lite synd att jag inte tycker om konditionsidrott då är det ju ännu mer siffror). Nåja, det är i alla fall lite segt att försöka komma ihåg när hur och vad jag tränade för en månad sedan. Jag brukar vara väldigt duktig på att skriva ner men nu det senaste har jag inte orkat. Och det är helt okej. 
 
Okej, nu börjar det här lite sent (men jag är som vanligt inte trött för jag har sovit på dagen...). 
Ser fram emot en ny dag imorgon :)