Analys: Sommarens styrketräning

Har ägnat förmiddagen åt att smått analysera träningen den här sommaren, framför allt styrketräningen och hur det har fungerat att poängsätta varje pass i de tre kategorierna Bekväm, Feg, Fokus. 
 
Mina första tanke är att det har fungerat riktigt, riktigt bra. Jag har trivts bra med att vara "tvungen" att ge det där lilla extra, det har fått mig att våga utmana med nya utmaningar och vikter (bekvämligheten) och de där gånger jag funderat på om det är för mycket folk har jag frågat mig själv om jag vill ha full pott i feg-kategorin. Och de där dagarna då jag inte haft något fokus och inte kunnat koncentrerat mig har jag påmint mig själv om att gå in i bubblan och höja poängen. 
 
Med andra ord har det här varit bra på alla sätt för mig. Jag gillar utmaningar, framför allt när de kommer från mig själv, jag är så pass disciplinerad så en utmaning från mig själv, ja den tar jag på största allvar, jag klarar av att motivera mig själv att lägga till det där lilla extra. Så vid första anblick har det fungerat väldigt, väldigt bra. 
 
Sedan är det väl så att sådant här fungerar mycket bättre om jag faktiskt skriver ner de där sifforna, något jag inte alltid har gjort då jag inte skrivit ner varenda träning under den där perioden då jag jobbade som mest och tränade utan tid att skriva ner allt. Att sammanföra en statistik på det gör att den kanske inte riktigt talar hela sanningen men jag har sammanställt de träningarna där jag skrivit ner slutpoängen samt sammanställt detta. 
Jag är faktiskt nöjd. Jag har kommit över 50% på alla kategorierna men mest nöjd är jag nog över att fått så höga poäng på just >>Feg<<, det är det jag trott att jag behöver jobba mest med och det är kanske just det som jag gjort under sommaren. Nu när jag ser de olika staplarna så inser jag ju att kommande period får jag jobba på bekvämligheten - våga utamana (vilket jag har börjat med nu). 
 
Det är nyttigt att se det här,kanske inte så roligt för er andra men för mig, att komma tillbaka till det här och sedan eventuellt kunna jämföra med senare månader, det kommer vara nytta för mig att se hur bra det gick under sommaren och jag vet vad jag skall jobba på. (Och det är ju det som är min huvudtanke på bloggen)
 
Så, mitt lilla tips är faktisk att sätta upp tre (eller egentligen vilket antal som helst...men inte hur många som helst) saker som du vet att du måste jobba med, efter passet sammanfattar du hur många poäng (jag hade 1-5) du fått och skriver ner, efter en viss period kan du sammanfatta dem och se hur det har gått och vad du behöver jobba på. 
 
Om jag kommer fortsätta? Ja, jag trivs väldigt bra med det här och är nu motiverad att försöka utmana mig själv och komma förbi den där bekvämligheten. Så nu fortsätter jag - mot högre poäng! 

Punkter för att förhindra fällorna som stoppar träningen

För att hinna få plats med träningen i vardagen tror jag det är bra att lära sig vad som fungerar och vad som inte fungerar, vad man tycker bäst om och vad man inte gillar. Hittar man de vägar som fungerar bäst flyter oftast träningen smidigt, man vet vad man skall undvika för att fastna i de där "fällorna" som stoppar träningen. 
 
Några saker jag har lärt mig om mig själv:
  • Träna på morgonen 
    De dagar jag jobbar eftermiddag fungerar det bäst att jag tränar på morgonen för att sedan åka hem och ha ledigt tills jag börjar. Alternativet att jag tränar precis innan jobbet fungerar men passet blir sällan lika bra då jag blir stressad hela dagen av att hinna träna, duscha och äta innan jobbet börjar. 

  • Packad väska och framlagda kläder 
    Låter som ett barn, jag vet, men det går absolut smidigast för mig om träningsväskan är packad med handduk och rena kläder samt träningskläderna ligger framme. Helst skall frukosten vara klar och mellanmålet stå och vänta i kylskåpet - men det är bara en lyckönskan.
  • Komma ombytt till gymmet
    Jag är en mästare på att sega ut tiden om jag inte är ombytt till träningskläder när jag kommer till gymmet. På något sätt tycker jag det är jobbigt att byta om, ren lathet! 

  • Komma igång med en gång 
    Det värsta jag kan göra är att sätta mig ner en liten stund innan jag skall börja träna, då är det kört och det tar år och dar innan jag kommer igång. Att köra igång direkt när jag kommer är det som gäller för att passet skall bli så bra som möjligt. 

  • Äta något direkt efter träningen 
    För mig är det det som fungerar bäst, jag mår bäst av att äta något litet efter det att jag har tränat.

  • Planera passet (nästan in i detalj)
    Jag kommer näst intill aldrig till gymmet utan att ha en tanke vad jag skall göra, det sker ytterst, ytterst sällan. Jag har i alla fall en överblick på vad jag skall göra, exempelvis muskelgrupper och då också ett gäng övningarna knutet till dessa. Allra bäst blir passet om jag har det planerat i detalj, då har jag enbart fokus på detta och passet blir som bäst. 
Vilka punkter har du på din lista?

 Strukturerat är det som fungerar bäst för mig

Nöjd morgonkänsla

Upp klockan kvart över sex idag. Mamma fyller år. Så puss på kinden och hurra, hurra. Eller nej, det blev ett litet grattis, överlämning av present. Och så frukost på det, kanske inte Sveriges lugnaste precis. Syster iväg till skolan, pappa till stugan och mamma till jobbet och där satt jag som inte hade en endaste tid att passa.
 
Efter lite vila (eh...jag är inte så morgonpigg längre) och skrivande av veckans matlådor samt inköpslista bar det iväg till gymmet. Var där lite senare än jag tänkt men vad gör det när man inte jobbar förrän i eftermiddag? 
 
Dagens pass var bra. Det går inte att kalla det dåligt så då måste det vara bra? Jag tror det är lätt, i alla fall är det så för mig, att man (jag) tänker att det måste vara alldels perfekt och så där på topp för att ett pass skall vara bra. Men faktum är att det kan vara bra även om det är en bit kvar till det där alldeles speciella. Och ärligt talat, så för min del så kommer de där alldeles speciella passen inte så ofta. Jag har funderat länge på hur jag skall tänka och agera och idag kom jag fram till att jag kunde varken ge mer, hålla större fokus eller utmana mig själv mer efter det upplägg som jag lagt för dagen. Är inte då passet bra?
 
Det finns olika perioder och jag är just nu inne i en sådan där period då jag utmanar mig själv när det gäller övningar och vikt, när jag utmanar mig själv finns det en risk att det inte blir så där alldeles perfekt men samtidigt om jag inte utmanar mig själv så kommer jag aldrig komma någon vart, då kommer jag stå och trampa på samma ställe. Så jag är faktiskt nöjd med dagens >>bra<< pass.
 
Efter träningen åkte jag för att handla, för er som genast blir nervösa kan jag lugna er med att jag åt lite efter träningen för att orka handla, är det något jag inte gillar så är det trötta människor, visserligen oftast barn, i mataffärer, och för att kunna sucka lite över detta måste jag ju se till att inte vara lika dan (elakt..jag vet) dessutom behöver jag äta efter min träning. Ialla fall tillbaka till ämnet. Väl på plats gick det snabbt att handla tackvare min fina lista (kände mig faktiskt nöjd) och när jag stod i kön kändes det så bra att kunna släppa före en man som inte hade så mycket han skulle betala, jag hade ju all tid i världen, var lugn efter träningen och kände mig allmänt nöjd med tillvaron - härlig känsla. Hem, slänga in varor som behövdes i kylen samtidigt som jag fixade mat. 
 
Nu är maten uppäten och jag tänkte skapa kaos i köket. Mat skall lagas och sedan placeras i matlådor och sedan kan jag vara lgun med att det finns god och lagad mat i frysen. 
 
Dagens varor; Potatis, morötter, blomkål, broccoli, banern, cocosmjölk, tonfisk och i påsarna är det lite färsk spenat och sallad. De där varorna som jag ställde in i kylen var kyckling, färs, strimlad kyckling, fisk och kvarg. Innan jag skulle åka tittade jag efter hur många matlådor jag hade rena. Antal: 0. Insåg att jag skulle behöva diska några men det skulle inte räcka, när jag sedan såg att de hade extrapris på de där matlådorna köpte jag. Mer matlådor åt folket!