Månadssammanfattning: Februari 2015

Det är rätt skönt att februari är en kort månad för februari hör inte till min favoritmånad på året. Februari brukar snarare vara månaden då jag trött och sliten.  Det här året är inget undantag men jag tycker att det varit lite enklare än tidigare år. Jag har nog friidrotten och mitt mål att tacka. Det gör mig motiverad att göra andra saker också (och inte bara jobb). Friidrotten har nog varit min räddning den här månaden. Återigen: jag är så tacksam över att få göra det här. 
 
Jag försökte samla ihop min träning för den här månaden men jag är totalt värdelös på att anteckna det numera. Jag för noggrana anteckningar under mina styrkepass men de övriga passen försvinner lite bland alla andra pass.  Men sammanfattningsvis så har februari ändå varit en bra månad rent träningsmässigt, något enstaka pass som inte riktigt blivit av, lite fler pass där jag varit instruktör än annars men inga pass som ställts in på grund av sjukdom eller skada.  Det känns väldigt bra. 
 
Jag har mycket att jobba på rent mentalt och då framförallt i friidrottsdelen. Det är mycket hjärnspöken och den här månaden har jag funderat ett flertal gånger att jag borde ge upp för jag inte är tillräckligt duktig. Jag har som sagt mycket att jobba med där och en del saker som jag behöver reda ut. 
 
Om man ser till halsont och trötthet vilket var något jag brottades med under januari så har det blivit mycket bättre. Jag har inte ont i halsen på morgonen, om det händer är det välla sällan. Jag känner mig visserligen väldigt trött men de dagar jag verkligen får till bra sömn känns det bra. Mycket utav det halsonda gav med sig när jag rättade till min sömn lite. Jag skall fortsätta hitta nycklar till att få rätt antal timmars Sömn och rätt mängd vila Under en dag. 
 
Mars kommer bli en liten mellanperiod. Jag kommer fortsätta precis som tidigare. Men tanken är att mars skall bli en månad där jag får landa. Det är mycket förändringar runt omkring mig just nu och jag kommer behöva tid att bara få lov att landa i det. Tanken är att jag skall öka min träning lite, jag vill få in lite löpning eller alternativt till löpning och jag behöver fokusera mer på rörlighet och liknande.  Men mars får vara månaden då jag förbereder mig inför ökningen och så smått känner på det. Inte Rusa. Inte stressa kroppen för mycket utan låta kroppen anpassa sig så att den sedan är redo för lite tuffare tag. 
 
Jag längtar efter att känna mig stark. Jag längtar efter att känna mig snabb. Jag längtar efter att hoppa långt. Så jag tar med mig det jag lärt mig under februari och går med nyfikna steg mot Mars. 
 
Nu är det inte långt kvar till våren är här på riktigt.
 
 
 

Att besegra tröttheten

Det finns två former av trötthet. I alla fall upplever jag det så. En form är den där tröttheten som är mer psykisk. Den där tröttheten som jag brottas mycket med som gör det jobbigt att gå upp och ibland gå utanför huset. Den där tröttheten som inte går att sova bort, som inte försvinner oavsett hur mycket jag sover. Och så finns den fysiska tröttheten som oftast beror på för lite sömn eller långa dagar med koncentrationen. 
 
Idag var den andra formen av trötthet min motståndare. Efter en lång,lång dag med mycket jobb och där mitt schema för dagen blivit ganska så mycket förändrat var det så dags för mig att sluta för dagen. 
 
Jag hade två val.  Antingen så åkte jag hem och lägga mig i soffa och stryka dagens pass. Eller så samlade jag mig och fokuserade på dagens träningspass och genomförde det. 
 
Jag valde det andra. För kroppen var egentligen inte trött utan bara huvudet.  Och det skulle inte skada mig att träna. Och även om resultatet kanske hade blivit bättre om jag hade haft en lite kortare dag så skulle ändå resultatet bli bättre om jag tränade än inte tränade alls. 
 
Det är något speciellt att bestämma sig för att göra det här. Att ta sin träningsväska, vandra ner mot träningen, be en outtalad  bön, byta om till träningskläder. Ta fram telefonen med musik. Hitta musiken som gör mig glad. Le, få hjärnan att bli glad. Och sedan gå in i bubblan. Träningsbubblan med fullt fokus på vad som skall göras.  Spela upp filmen med träningspasset för sitt inre. Bryta ner varje set,  varje repetion. Fokusera på vad som skall göras och se att jag klarar det. Fokusera lite extra på rörlighet innan passet för att ge kroppen tid att komma igång. Studsa lite extra. Dansa (lite i smyg) till musiken. Gå in i bubblan och inte bry sig om de andra runt omkring. 
 
Och sedan i rätt ögonblick,då jag är så högt upp på trappan av pepp, avsluta förberedelserna och börja passet. Der gäller att inte låta förberedelserna gå för långt för då går det mer neråt. Utan i rätt ögonblick börja träna. 
 
Och sedan börja träna. Fokuserat. Med tanke. Tålamod. Med styrka. Och lite trötthet. Men tröttheten stöts bort av envisheten att komma mot passets slut. 
 
Och så är passet klart. Jag kryper upp i fåtöljen. Njuter av vara klar.  Känner hungern kroppen. Känner mig nöjd. 
 
Det är en tjusning att besegra tröttheten. 
 
Nu skall jag hem och sova. För imorgon har jag den andra tröttheten att möta. Tröttheten som uppkommer efter dagar utanför rutiner, bland människor med sådant  jag utmanas av. 
 
Men imorgon är imorgon och ikväll skall jag njuta av att ha gjort det här träningspasset. Och så skall jag äta.  För oj så hungrig jag är. 
 
 

Vecka 8 - instruktör på riktigt

Den här veckan. Den här veckan. Jag har verkligen fått kämpa mig igenom den. Kroppen har varit trött, huvudet har varit trött. Jag har vart trött. Februari är som februari alltid brukar vara för mig: trött. Men nu är den här veckan snart över och jag har precis avslutat träningsveckan med ett styrkepass. Det var riktigt, riktigt tungt men jag fick sällskap av Frida som är stark och mycket peppande så veckan kunde inte få ett bättre slut på träningsfronten.  
 
Annars har det varit väldigt mycket pass som instruktör. Jag är ännu inte helt avslappnad i den rollen fick gör att det tar mycket energi att både planera och genomföra.  Men i slutet är det ändå roligt. 
 
Veckans träning: 
Måndag : friidrott 
Tisdag : 45 min mamma-trx och friidrott 
onsdag: 30 min seniorindoor, 30 min seniortrx och 45 mamma-trx
torsdag: vila 
fredag: TRX 
lördag: vila 
söndag: styrketräning  
 
Nu skall det bli skönt att jobba lite. Men först mat och en snabbdusch.