Vad har jag egentligen gjort?

Ja, vad är det jag egentligen har gjort? Jo, skapat en blogg och berättar om min rädsla, det som jag verkligen inte tycker om. Det betyder att nästan varenda person kan läsa det. Jag, som innan inte talat om för någon varför jag inte tränat lägger upp så att alla kan se det. Underligt!

Men kanske är det så att man måste se sin rädsla konkret för att kunna besegra det? Och med en blogg kan man skåda det lite utifrån. Så när jag skriver i min blogg att jag inte klarar av att träna med andra människor är det som om jag har sagt det högt och har då erkänt att jag har en rädsla och kan därför börjar bearbeta det.

Dessutom har jag dragit i V i allt det här. Inte för att hon som person är farlig eller dum, jag har bara inte sagt det så konkret innan och inte heller tränat eller pratat om träning så nära med någon innan - det hade kunnat avslöja min rädsla. Men det har jag alltså gjort och så här efteråt, efter första passet är jag grymt nöjd.  Nöjd att kunna dela glädjen med någon annan och ha en person som tycker det är bra att jag tränar.

Så förhoppningsvis kommer det här gå bra och någon gång i framtiden kommer jag kunna springa 100meter eller hoppa längdhopp på en friidrottsarena där det är fullt med människor runt omkring mig som också tränar.

Träning: Tisdag 31 mars 2009


Tanke med träningen: 
Att komma igång att träna och tycka det är roligt. En enkel träning utan större press. Eftersom det är träning för första gången på länge kan vår plan vara fel och kan därför ändras om allt under träningen sker, så att vi kan forma ett bra träningsprogram.

TRÄNING

Uppvärmning:
Lätt jogg samt lite uppmjukning och stretch
Moment 1 - Löpning
1. 9 minuters löpning - Känn hur pulsen är, tröttheten? Benen? Huvudet?
2. Back-intervall 5*80% + 5*80%

Moment 2 -Styrka
Sprintarm: Höger 2*30 + Vänster 2*30
Sittup: 2*15
Rygghäv: 2*15
Armhäv: 2*5 (3*5)

Avslutning:
Hopp-av och småjogg

Stretch

Avslappning

Uppvärmning
Tog kanske i lite för mycket i början. Blev trött fort! Inte riktigt bra uppvärmning men jag blev varm och lite mjuk.

Moment 1 - Löpning
1. Löpning 9 minuter
Det gick inte alls bra. Blev trött efter bara några minuter och gav upp. Gick lite, sprang igen, gick. Lite missnöjd med att inte orka springa så länge.
2. Back-intervaller
Gick betydligt bättre än de där 9 minuternas löpning! Jag hittade en back som kändes lagom. Trivdes med att springa 5*2. Tog tid: ca 12 sek i alla. Skulle kunna ha lite längre sträcka, men det känns ändå bra som det är nu - en bra början!

Moment 2 - Styrka
Var väldigt trött efter löpningen men klarade av styrkan som jag skulle göra. Skönt att det inte var benstyrka! Man skulle möjligtvis öka styrkan lite mer,men inte för mycket.
Avslutning
Sprang runt lite bara, inte så mycket avslappning.