Marklyft: från att inte tycka om till en liten flirt

Jag är så nöjd med dagens träning! Trots att huvudet inte alla stunder var på topp och jag tänker mer än "just do it" så är jag nöjd!! 
 
Största delen av timman spenderades åt backsquat. Man kan säga så här; vi är långt ifrån bästa kompisar. Jag vet inte ens om vi är kompisar? Jag och backsquaten är som två bekanta som verkligen inte kommer överens och egentligen inte ens vill ha med varandra att göra. 
 
Jag är svag i benen. Har aldrig riktigt kunnat träna ben ordentligt och ah, är därför varken bekväm eller stark. Därför känns det bra att utmana det här ordentligt. Och på något sätt känna det ändå okej för jag vet att det kan bli annorlunda... 
 
...som med marklyft. Ha! Idag satte jag flera som var bra. Kan kanske tom säga att några var riktigt bra. Tänk så mycket jag har kämpat med det här. Tänk så mycket frustration det har varit. Jag och marklyften har gått från att inte tycka om varandra till...hmm...flirt? Det känns som jag skulle kunna börja tycka riktigt, riktigt mycket om dem, jag kan tänka mig att flirta med marklyften! Tänk om det kan bli lite kärlek? 
 
Så. När jag ser på skillnaden på marklyften så känner jag att det finns hopp för backsquaten. Det är bara att nöta, nöta och nöta. Och ha tålamod. Och på något sätt lära känna och tycka om. En dag kommer jag nog sätta en snygg backsquat. 
 


Kycklingsallad med innehåll av sol och 7st tips

Gick en kall men väldigtskön morgonpromenad, med frostigt gräs, klarblå himmel och solen som sken idag. När jag kom in ställde jag mig för att göra både frukost och lunch, ja på samma gång. Hade redan igår bestämt mig för att göra kycklingsallad och ta med och äta utomhus, i solen (att bestämma redan dagen innan att solen skulle skina kanske är lite "farligt" men det gick!). Jag älskar när jag har planerat vad jag skall göra och allt finns hemma, det är så lätt och smidigt. Sallad är en perfekt lunch att ta med och som är lätt att anpassa (Dagens tips nr 1)
 
Så. Började att koka ägg (kokar alltid flera stycken när jag väl är igång, smidigt att ha i kylskåpet till frukostknäckan, till lunchen eller som mellanmål. Dagens tips nr 2) och steka kycklingbitar samt skar grönsaker av olika varianter. Jag köper ofta strimlad kyckling, riktigt smidigt att använda till grytor och till sallader, tar inte så lång tid att steka och är lätt att hantera. (Dagens tips nr 3) dagens utvalda grönsaker med mera blev: Sallad, gurka, körsbärstomater, broccoli, morot och till detta fetaost. 
 
Jag grundar med bulgur, matvete eller liknande. Ofta har jag små portionspåsar som jag fryst in sedan tidigare då jag lagat mat. Istället för att slänga så fryser jag det i små påsar som jag kan ta fram när jag inte orkar koka t ex bulgur. Hur smidigt som helst! (tips nr 4)
 
Fetaosten ger smak och eftersom varken salladen, gurkan eller broccolin ger särskilt mycket smak så behövs det något som skiljer sig från detta. Dessutom vet vi ju att kyckling och fetaost är en fin kombination. 
 
När det kommer till moroten brukar jag "skära" dem precis som man skalar dem. Alltså, jag skalar bort skalet precis som vanligt men sedan så fortsätter jag att skala morötterna direkt ner i salladen. Jag vill inte ha de hårda bitarna som blir när man skär dem med kniv och jag är inte heller jätteförtjust i riven morot. Det här sättet har blivit (enligt mig) det absolut bästa och godaste sättet att ha i morot i salladen (tips nr 5)
 
Slutligen när jag blandat gurkan, salladen och broccolin som inte smakar något med tomaten, moroten och bulgur toppar jag det hela med kycklingen som stekts klart med svartpeppar, salt och grillkrydda. Jag delar ett ägg och lägger på. 
 
Detta äts sedan utomhus, i solen, med benen inlindad i en filt. (tips nr 6)
Smakar utsökt.
 
Fungerar även utan sol. Inomhus.
Men det är inte riktigt samma sak. 
 
När jag sedan kommer hem, efter att ha suttit i solen och njutit, varit hos naprapaten samt handlat mat äter jag andra halvan av salladen (jag orkade inte allt...) då lägger jag även till avocado! Jag säger då det!! Avocado tillsammans med ägg och fetaost - åh!! (tips nr 7)
 
 
 



Ökad tacksamhet

Det är en vecka sedan jag tränade, förra söndagen körde jag ett cirkelpass och tyckte kroppen verkade seg, nu förstår jag varför. Jag har egentligen klagat sedan första dagen, även om jag vet att det finns många andra som har det betydligt värre men jag är rutinmänniska och gillar inte när rutiner ruckas.

Dessutom börjar jag nu märka varför jag egentligen tränar; 
Jag börjar så smått få ont i ryggen. Ja, träningen håller den i schack i vanliga fall men nu utan träning och promenader börjar jag bli stel och få ont. Att hålla i gång träningen och kroppen gör verkligen att jag inte får ont. 

Sedan så tycker jag också att mitt psyke är så mycket bättre när jag tränar. Jag har enklare att sova, kämpar inte lika mycket med jobbiga tankar när jag tränar och jag är mer lätthanterlig om jag får träna och avreagera mig själv. Träningen har blivit min medicin, vet att målet vore att klara av livet utan träning men är inte riktigt där ännu men skillnaden nu och för några år sedan är så stor så jag tillåter mig själv att vara psykiskt "beroende" av träning. Det får mig bara att må bättre och bättre. 

Det är nyttigt att inte få lov att träna. Det påminner mig om att verkligen vara tacksam de dagar jag kan och får lov att träna. Tänk så fantastiskt att jag har hittat träningen.

 Men ah...just nu suger det lite att inte tränar. Men som min kollega skrev till mig på Facebook; det är tålamodsprövning och då blir det lite enklare att genomlida, jag gillar ju utmaningar. 

Så Istället för vårlöpning i solen så blir det vårnjutning i solen. Inte helt fy skam det heller.