Biffar på vita bönor

I går och i dag har jag ätit så god mat till lunch. Det är så fint att sitta och jobba och veta att om en stund är det lunch och då skall jag äta god mat, det gör arbetet helt klart lite enklare.

Så vad har jag ätit då, kanske någon då undrar. Jo, låt oss kalla det biffar gjorda på bland annat vita bönor och cashewnötter. Detta är självklart inte alla ingredinser, dessa skall ni få om en stund, men låt mig först bara få uttrycka vad jag tycker det är gott med vita bönor som mixas och steks och vad gott det är med casewnötter till! 

Så, här kommer nu då veckans vegetariska/köttfria recept. 

Du behöver: 
Stora vita bönor som är kokta
Morot
Zucchini 
Feta/salladsost
Cashewnötter
Ströbröd/panko. 

Så här gör du: 
Sätt ugnen på 225 grader. Riv morot och zucchini fint och blanda med de kokta bönorna. Smula ner fetaost och tillsätt salt och peppar. Mixa allt detta med en stavmixer. Hacka cashewnötterna i små bitar och lägg sedan i smeten, mixa på nytt med stavmixern. Blanda sedan i ströbröd/panko så att det går att göra "biffar" av smeten.  

Bestäm vilken storlek du vill ha på biffarna, jag tog decilitermått den här gången, och fördela smeten i lika stora delar på en plåt. Sätt in plåten i ugnen och låt den vara där tills biffarna har fått fin färg och ser ut att vara genomstekta. 

Serveringstips:
Ugnstektpotatis, en fin grönsallad och vitkålssallad är fint till. Vill man göra det ännu godare kan man göra en tzatziki också, det passar väldigt bra. Vill man inte ha tzatziki fungerar även keso till. 

Andra tips: 
Om man inte ha smaklökar likt ett barn, som jag har, kan man även behöva tillsätta lite mer kryddor och kanske någon ört i biffarna för att få lite mer smak.

Man kan behöva lägga på något över biffarna i ugnen efter ett tag så att de inte bräns på utsidan under tiden de blir klara på insidan. 




Kommentera här: