Sommarutmaning 2017

För några år sedan hade jag sommarutmaningar där jag utmanande mig på olika sätt inom träning. Jag känner att jag behöver lite extra pepp nu och då upplever jag att utmaningar fungerar bra för mig. 
 
Så här kommer nu sommarens utmaningar för 1 juni till 31 augusti : 
 
1. Den långa promenaden 
Rörelse, natur och frisk luft. 3 saker jag tycker om och mår bra av. 3 saker jag får alldeles för lite av. Därför har jag satt upp att jag skall gå eller springa 100 km under den här perioden. Det är lite mer än 1 km per dag, tanken är att komma ut lite varje dag men alla dagar räknas så det kan bli lite längre promenader vissa dagar.
Mål: 100 km promenad eller jogg/löpning. 
 
2. Fokus och mindre bekvämlighet. 
Jag tränar relativt mycket men det händer väldigt ofta att jag tappar fokus på träningen och drar ut på tiden eller att jag blir för bekväm i min träning. Detta gör att träningarna blir långa men utan egentligen vettigt innehåll. Därför är utmaningen att försöka få träningar med stort fokus och mindre bekvämlighet. Varje träningspass poängsätts i kategorierna "fokus" och "bekvämlighet" efter en poängskala 1-5. Poängen räknas sedan ihop i slutet av utmaningen. 
Mål: Samla ihop så många poäng som möjligt. 
 
3. Bra kondition ger bra träning
God kondition är en bra grund för den andra träningen.  Min kondition och uthållighet är inte riktigt där jag vill vara, därför skall jag försöka få ihop några löparpass under sommaren. Löpningen får kombineras med annan träning, får ha upplägget löpning/gång men enbart gång på max (ca) 2 minuter i rad och behöver vara på minst 30 minuter. 
Mål: 10 st löparpass 
 
4. Grönt är skönt och mat likaså
Jag behöver bli bättre på att äta. Själva maten i sig är helt okej men jag slarvar. Därför vill jag i sommar fokusera på att få i mig vettigt med mat. Grönsaker, lunch och middag och lite mellanmål, planerat och bra mat. Varje dag ger poäng beroende på hur bra jag ätit där 6p är max och 0p minst. 
Mål: Samla ihop så många poäng som möjligt. 
 
Så, det var sommarens utmaning. Nu kör vi för att sedan 31 augusti sammanfatta hur det gått.  
 

Kommentera här: