Serie snabbmat: Kikärtsbiffar

Nu när höstterminen har börjat och jag kommit tillbaka i lägenheten så tänkte jag också börja träna med friidrotts-gruppen igen. Det innebär att jag tränar lite senare vissa dagar än direkt efter jobbet. Detta innebär i sin tur att det blir lite klurigt med mat. Endast mellanmål känns lite för klent men jag hinner inte laga så mycket mat heller för det finns inte tid att laga, äta och smälta all mat innan träningen. 

Därför har jag kommit på att det får bli "snabbmat" dessa dagar. Och ja, så tänkte jag dela med mig av dessa lite då och då. 

Med snabbmat menar jag alltså mat som går snabbt att laga men som är snäppet bättre än det som vi annars associerar med snabbnmat. Jag är ju ingen matexpert varken på att laga eller när det kommer till innehåll, alltså jag är ingen dietist eller kock men jag tänker att jag kanske kan inspirera lite. 

Dagens snabbmat blev; Kikärtsbiffar. 
Jag hade kikärter, fetaost och spenat som jag behövde använda. Jag hällde detta i en bunke och tillsatte ägg och riven zucchini samt kryddor (efter smak) och sedan mixade jag detta. Efter det tillsatte jag ströbröd för att få det att hålla ihop. Under tiden jag stekte biffarna fixade jag lite sallad. Till detta åt jag även lite keso. 

Så, snabbt och ganska lättätit. Att tillägga: biffarna är godare än det är enkelt att få dem snygga. Funderar starkt på att bara hälla smeten direkt i pannan utan att göra biffar nästa gäng. 


Kommentera här: