Sammanfattning av träning i september och träningsmål för oktober

Oktober är här och det är dags att sammanfatta träningen i september och kika framåt mot träningen i oktober. 

September

B: Promenader
Delmål: 40 km.
September: 40,15 km
Jag har gått exakt det jag behöver, inte mindre, inte mer. Jag får erkänna att det varit ganska tufft att komma ut på de här promenaderna, så jag har fått gå lite extra
nu de senaste dagarna för att komma ut men när jag väl är ute känns det ofta väldigt skönt och huvudet är många gånger fräschare på morgonen om jag går en promenad innan jobbet.
Det är ju exakt det som är mål - komma ut, få lite frisk luft, lite rörelse och ett fräschare huvud.

C: Träningspass:
Delmål: 25 st/40 st (räknat från 1 augusti/1 september) 
September: 30/51 st
Jag planerade höstens mål innan Henke tipsade mig om att lägga tid på foamroller. Jag hade redan med det i mina tankar men inte i så stor volym som det har blivit nu. Så träningen har blivit lite annorlunda än vad jag först tänkt. Det har blivit
styrketräning och friidrott men inte så mycket jogg och intervaller som jag från början tänkt utan i stället har jag fokuserat på att lägga tid på just foamroller.
Jag tänker att jag får tillbaka den tiden jag lagt ner på detta senare då jag just nu lägger tid på att göra kroppen stark inifrån och ut. Det är svårt att beskriva
och jag får kämpa en del med att inse att detta är värdefullt. Jag får jobba med att vara tålmodig och det är bra!

Det är inte alla pass jag har varit supermotiverad till att träna men många gånger har faktiskt målet hjälpt mig att komma till träningen. Vissa gånger har det enbart
blivit de där 20 minuterna (+ 30 min foamroller) som jag sa var minimum och ibland har det blivit mer. Nästan alla pass, där jag innan träningen inte alls varit motiverad,
har jag efteråt känt mig nöjd och glad. Det känns skönt att övervinna den där lata känslan i kroppen!

Jag känner mig oerhört nöjd med att det är enbart ett (1) av alla planerade pass jag inte kört och det var den dagen jag var på begravning hela dagen och var totalt slut i kropp och knopp.
Jag orkade inte åka och träna den dagen, det är sådant som tillhör livet, det är sådant jag inte kan planera. Bortsett från den dagen har jag kunnat bocka av pass efter pass. En del gånger
har jag fått ändra om planen för passet då jag varit supertrött eller jag upptäckt att behöver fokusera på annat men jag har gjort mina träningspass och känns oerhört skönt.
Sammanfattningsvis är jag ändå väldigt nöjd med den här månaden, jag har kämpat på i alla väder och i alla olika situationer jag varit i. Det känns bra!

Jag ligger faktiskt bra till även för 100 pass under perioden september till december (målet jag skrev ner blev augusti-december) men är mycket pga att jag kört foamroller nästan varje dag. Mer om det lite längre ner.


Utöver mina mål A-D (där ni får ta del av B och C) har jag även haft två småmål.
x1: Skriva träningsdagbok
x2: Foamroller varje dag.

Skriva träningsdagbok:
Har gått helt okej, jag försöker att vara kortfattad och skriva ner information, inte så mycket känslor. Försöker skriva hur jag mår på morgonen/kvällen. Skriver ner mina träningspass och korta tankar om det.
Skall fortsätta nu under oktober för att sedan göra en liten djupare analys.

Foamroller varje dag:
Jag har faktiskt gjort det, just nu krånglar synknigen mellan klockan och appen/programmet så jag får inte detta bekräftat i siffror men enligt mina anteckningar och minne så har jag lagt 15-30 minuter foamroller varje dag.
En del gånger har det blivit 40 minuter (tex en vildodag eller en dag jag känt att det behövts innan träning) andra gånger har det blivit 15 minuter (tex innan friidrottsträning med klubben då jag inte hunnit börja så mycket tidigare med foamroller pga jobb).
Jag har som sagt räknat detta som träningspass även de dagar jag haft vilodagar (andra gånger har jag räknat in det i träningen) just för att jag faktikt har lagt 30 minuter om dagen på detta (i genomsnitt). Det är ändå tid som jag har fått planera in, prioritera och genomföra.
Jag tänker att det är en bra grund.

Sammanfattningsvis är jag nöjd med september månad. Jag skall inte gå in djupare i detalj för då kommer min hjärna bara krångla till det utan just nu stannar jag med detta och går vidare till oktober.

Oktober

Delmålen för oktober är redan satta, när månaden är slut skall jag:
B: Promenader totalt 80 km (40 under oktober)
C: Tränat 50/60 pass (Jag testar att se om jag kan lyckas med 100 pass 1 september - 31 december, än så länge har jag inte blivit sjuk)
Utöver dessa tänkte jag också ha följande som små mål
x5: Fortsätta skriva träningsdagbok
x6: Lägga mycket tid på Foamroller
x7: "två till" (Förklaring kommer nog i ett inlägg om några dagar)


Så, känner mig som sagt riktigt nöjd och faktiskt till och med lite stolt över mig när jag tänker tillbaka på september som träningsmånad.
Nu ser jag fram emot oktober som innehåller bland annat inomhusträning för friidrotten.

 En utav dagarna gick jag från träningsupplägget en hel del och körde i utomhusgymmet i stället, det blev en rolig och lite annorlunda träning.


Ps. Hur det gått i mål A och D?
Jo, det är blandade resultat. Det ena ligger jag bra till med. Det andra, nja, så där. Men känner mig inte särskilt orolig eller deppig för det. Det är mål B och C som är de viktiga!

Kommentera här: