Sommaren är den bästa tiden att börja träna

Jag säger det här varje sommar men det tåls att upprepas! Sommaren är den bästa tiden att träna på! Och lägg där till: på gym. 
 
Det är vid det där sista ordet folk höjer lite ögonbrynet och tänker att det är väl onödigt att gå in när det är sommar (och fint väder). Ja, delvis och tanken är givetvis inte att stänga folk inne, att lägga till några pass utomhus går ju faktiskt också bra men jag är extra förtjust i gymmet just under sommaren. 
 
Anledningen till att gymmet lockar mig på sommaren (nåja, numera tränar jag mer åt crossfit-hållet men gym som gym inomhus på anläggning) beror dels på två saker. 
1. Stämningen. 
De är de som tycker om och träna, som brinner för det, har mål och ja, helt enkelt tycker om att träna som tränar på sommaren, oavsett väder. Detta innebär att stämningen oftast är bra och ja, man blir inspirerad av varandra. 
 
2. Gott om plats
Jämfört med första veckorna i januari så är juli rena paradiset!! Det är gott om plats och du kan vandra hur du vill, göra övningarna i vilken ordning som helst utan att behöva trängas. Vilken fröjd. 
 
Så med detta sagt vill jag nu komma till min huvudtanke med detta inlägg. Sommaren är tiden du skall börja träna! Skjut inte upp din start till hösten utan börja nu! Du vet ju att stämningen är go och du har gott om plats och tid att lära känna gymmet. Du kan njuta och passa på att lära dig från grunden. Dessutom har många semester under sommaren vilket innebär mer tid,det är ljust längre vilket oftast gör oss piggare och vi orkar åka iväg till gymmet. 
 
På vårt gym (och jag tror många andra gym också har det) finns det sommarerbjudanden som är perfekta om du vill testa på det där med gym! Dessutom är det så att de Personliga Tränare som inte har semester oftast har många lediga tider vilket innebär att det är enkelt att få en tid. Det är smart att träna med en PT redan i början, vänta inte med att du skall bli bättre tränad. En PT är ju till för att hjälpa dig hitta din väg för utveckling. 
 
Tänk att ha en trygghet, eventuellt träningsprogram från PT och självförtroende när sedan semestertiden är över och folket återvänder till gymmet. Då har du redan så smått börjat och känner dig trygg med det du skall göra. Du har tjuvstartat.
 
För mig är varje sommar som en Tjuvstart. Jag njuter och samlar krafter och laddar batterier. Varje sommar börjar jag om. Hittar kanske nya mål och testar på träning som lämpar sig för dem. Ellet så stannar jag upp och funderar på vad jag behöver förbättra. Och när hösten kommer, ja då har jag redan tjuvstartat och kan höja träningen ytterligare en nivå. 
Man skulle kunna tro att jag är sponsrad eller behöver skriva det här...
men inte det minsta.

Det var så här jag började och sedan fastnade.
Varje år ser jag fram emot att träna under sommaren!
 

Kommentera här: