Analys: Sommarens styrketräning

Har ägnat förmiddagen åt att smått analysera träningen den här sommaren, framför allt styrketräningen och hur det har fungerat att poängsätta varje pass i de tre kategorierna Bekväm, Feg, Fokus. 
 
Mina första tanke är att det har fungerat riktigt, riktigt bra. Jag har trivts bra med att vara "tvungen" att ge det där lilla extra, det har fått mig att våga utmana med nya utmaningar och vikter (bekvämligheten) och de där gånger jag funderat på om det är för mycket folk har jag frågat mig själv om jag vill ha full pott i feg-kategorin. Och de där dagarna då jag inte haft något fokus och inte kunnat koncentrerat mig har jag påmint mig själv om att gå in i bubblan och höja poängen. 
 
Med andra ord har det här varit bra på alla sätt för mig. Jag gillar utmaningar, framför allt när de kommer från mig själv, jag är så pass disciplinerad så en utmaning från mig själv, ja den tar jag på största allvar, jag klarar av att motivera mig själv att lägga till det där lilla extra. Så vid första anblick har det fungerat väldigt, väldigt bra. 
 
Sedan är det väl så att sådant här fungerar mycket bättre om jag faktiskt skriver ner de där sifforna, något jag inte alltid har gjort då jag inte skrivit ner varenda träning under den där perioden då jag jobbade som mest och tränade utan tid att skriva ner allt. Att sammanföra en statistik på det gör att den kanske inte riktigt talar hela sanningen men jag har sammanställt de träningarna där jag skrivit ner slutpoängen samt sammanställt detta. 
Jag är faktiskt nöjd. Jag har kommit över 50% på alla kategorierna men mest nöjd är jag nog över att fått så höga poäng på just >>Feg<<, det är det jag trott att jag behöver jobba mest med och det är kanske just det som jag gjort under sommaren. Nu när jag ser de olika staplarna så inser jag ju att kommande period får jag jobba på bekvämligheten - våga utamana (vilket jag har börjat med nu). 
 
Det är nyttigt att se det här,kanske inte så roligt för er andra men för mig, att komma tillbaka till det här och sedan eventuellt kunna jämföra med senare månader, det kommer vara nytta för mig att se hur bra det gick under sommaren och jag vet vad jag skall jobba på. (Och det är ju det som är min huvudtanke på bloggen)
 
Så, mitt lilla tips är faktisk att sätta upp tre (eller egentligen vilket antal som helst...men inte hur många som helst) saker som du vet att du måste jobba med, efter passet sammanfattar du hur många poäng (jag hade 1-5) du fått och skriver ner, efter en viss period kan du sammanfatta dem och se hur det har gått och vad du behöver jobba på. 
 
Om jag kommer fortsätta? Ja, jag trivs väldigt bra med det här och är nu motiverad att försöka utmana mig själv och komma förbi den där bekvämligheten. Så nu fortsätter jag - mot högre poäng! 

Kommentera här: