Mitt 2019

2019 är om några timmar över och 2020 är närmre än någonsin och skall jag vara ärlig var jag först inte jättesugen på att sammanfatta det här året men så vet jag att jag kommer tycka det är roligt om ett tag att kunna gå tillbaka och se över 2019 i ett samlat inlägg så jag gör ett försök. 
 
Sjukskrivning 
Det går inte att beskriva det här året utan att prata om sjukskrivningen. Några månader av trötthet och kämpande. Två veckor hemma, en hel del veckor på halvtid och sedan veckor att komma tillbaka. Jag orkar inte prata så mycket om det nu, kanske senare, men jag fick mig en törn och framförallt mitt självförtroende fick sig en rejäl törn, både på jobbet men också övriga livet. Var Johanna som kände sig stark, klarade stress och press och som ändå ganska ofta kunde vara positiv? Och vem var i stället hon som var så trött, känslig, kände sig svar och inte klarade ens tanken på stress eller press? För att inte tala om hur gnällig och negativ hon var? 
 
Jag har börjat komma tillbaka, jag har börjat se nygamla sidor hos mig själv, och självförtroendet har börjat växa så smått men det känns ändå som jag har en bit kvar. Samtidigt så är det vissa saker som jag nu har som jag fått under min sjukskrivning som jag tar med mig. Lärdomar, ordning och reda, nya rutiner med mera. Det finns inte så mycket mer att säga men det här upptog första halvan av året. Andra halvan handlade om vardag och att få den som den varit tidigare. 
 
Inlägg: När det är som det är
Inlägg: Jag börjar komma tillbaka

 
 
Själavårdande natur och promenader
Något som jag verkligen försökte göra under våren var att komma ut. Jag tycker om skogen och naturen och jag lärde mig hur själavårdande det var att komma ut. Jag lärde mig stigarna i skogen nära mig och hittade favoritställen och rundor att gå. Jag gick och gick och gick. Och ibland åt jag frukost ute i skogen och ibland var någon annan med men majoriteten av stunderna var det bara jag. Och skogen. Jag hade tiden att vara utomhus mycket och är det någon jag verkligen vill ta med mig från 2019 så är det alla timmar och alla steg ute i skogen. Det var så värdefullt!
 
Inlägg: Mycket natur
Inlägg: Extra vilodag
 
 
Hönö: Syster, Lilleman och bäst i test
Är det något som jag verkligen kommer sakna från 2019 och som jag också uppskattade väldigt mycket var eftermiddagarna ute på Hönö tillsammans med min syster och Lilleman. Jag jobbade halvtid och kunde komma ut till dem redan vid 14/15-tiden och min syster var mammaledig. Vi gjorde inget speciellt egentligen, vi åt tacos, jordgubbar och naturgodis, vi drack pepsi, pratade och umgicks. Vi bara var egentligen. Jag fick se nya egenskaper och utveckling hos Lilleman och ja, vi hade det bra helt enkelt. Och så tittade vi på Bäst i Test och skrattade - det var så skönt att kunna skratta och tycka något var roligt.  Både jag och syster säger ofta at vi skulle vilja ha de stunderna igen. 
 
 
 
Träningen 
För er som är superintresserade av min träning kommer det med allra största sannolikhet att komma ett inlägg med tankar från träningen 2019. Så jag tänke därför bara kort nämna träningen kort. 
 
Träningen det här året har verkligen varit pendlande, både upp och ner men när jag tänker på det så känns det mest positivt. Jag är säker på vad jag vill träna och jag börjar känna att jag också får resultat i min träning. Sedan att jag varit skadade och kroppen är allmänt känslig - det tar vi en annan gång :) Men överlag och ut efter förutsättningarna ett bra år. 
 
Inlägg: Tussilagojakten
Inlägg: Träning: Hoppfull 
 
 
 
 
Friidrotten 
Det kommer som sagt komma ett helt inlägg om min träning men jag tycker det är ändå är värt att nämna friidrotten. För 2019 är året då jag verkligen, verkligen hittade min plats i friidrotten. Efter många månader borta så bestämde jag mig för att verkligen gå på friidrottspassen. Först torsdagar, stenhårt. Inte missa ett pass, köra på egen hand om det var inställt. Och så helt plötsligt fick jag idéen att vara med på måndagspassen och sedan blev det måndagar och torsdagar. 
 
Och någon gång där lovade jag mig själv att "nästa pass - då skall jag vara lite bättre". Och så började jag kämpa. Och springa. Och som jag kämpade och som jag sprang, stundvis så mycket jag nästan fick andnöd. Och så kom resultaten också och sedan var det inte bara måndag och torsdag utan även onsdag. Jag skall skriva mer om det med men löpning (helst inte mer än 300 meter) har blivit en av höjdpunkterna i mitt liv och endorfinerna efteråt har så många gånger varit räddningen det senaste. Men som som sagt - det kommer helt inlägg om detta :) 
 
Inlägg: Friidrott på torsdagar
Inlägg: Nästa gång skall jag vara lite bättre
Inlägg: Äntligen lite flyt. 
 
 
 
Stugan
Det är värt att nämnas! Det är det! Stugan så klart! Jag var där nästan varje helg i somras. Tillslut behövde inte mina kollegor längre fråga vad jag skulle göra i helgen utan det blev "Och Johanna... du skall till stugan i helgen?". Jag packade väskan inför helgen och åkte till stugan på fredagkväll. Det var många fina helger i stugan, detta älskade ställe. 
 
Här länkar jag inga inlägg, de är alldeles för många men vill man se bilder eller läsa inlägg från detta är det bara att skrolla igenom maj, juni, juli och augusti - det finns massor där :) 
 
 
 
Andra småhändelser från året värt att berätta: 
 
En liten stund av frihet och lycka
 
 
 
Hitta ut 
Många av promenaderna under sena våren och sommaren var med Hitta ut där jag letade checkpoints. Saknar det mycke nu och hoppas verkligen det kommer tillbaka till mina trakter nästa år. 
Inlägg: Lördagspromenad
 
Morgonpromenad med superfrukost
 
Trädgårdsspelsturnering med syster
 
Second hand och stughäng med Helena
 
 
 
Sällskapsspelskväll med fina vänner (har inget inget men det var en fin kväll!)
 
Brunch hos J&J 
 
Frukost med Helena (har inget inlägg men det är värt att nämna!)
 
Pianomorgon 
 
Pussla med S (Hur jag inte har skrivit om detta är för mig en gåta men det har varit så mysigt att umgås med S och framförallt pussla). 
 
 
 
 

Kommentera här: