Sommarens långa backex2

Har denna dag gått runt och kanske, möjligtvis, eventuellt har dragit ut på tiden för att träna. På träningsschemat stod det nämligenm dagen till ära, "springa uppför backen i stugan x2". Förra året "sprang" jag upp för  backen en gång och jag uttryckte mig då efteråt "jag hade nog egentligen klarat en omgång till", jag bestämde redan då att jag nästa år skulle springa två gånger. 
 
Något jag ångrade när jag skulle börja idag. Eftersom det här är en utav punkterna på sommarutmaningen och det dessutom börjar närma sig utcheckning från stugan för att åka hem så var det dags att genomföra det här. 
 
Började med TRX som uppvärmning (något kul måste man få ha). Sedan promenad ner till slutet av backen, lite jogg och Sedan var det så dags. Jag läste inte inlägget som jag skrev förra året, något jag borde ha gjort eftersom jag detta år, precis som förra drog på lite för fort i början. De första tio stegen känns nämligen jättelätta och jag hann även detta år tänka "men det här är ju inte så farligt". Ytterligare 10 steg senare är känslan helt annorlunda. När pulsen är på topp och du helst av allt vill lägga av så är du bara halvvägs uppe för backen. Det positiva då är väl att det där extremt branta har avtagit. 
 
420 meter senare är jag uppe första gången. Då har jag relativt hög puls och framför allt kall i lungorna. Jag säger till mig själv att nästa år får jag värma upp bättre (jag har med andra ord redan lovat mig själv att springa upp för backen igen...). Promenad ner för backen och jag erkänner, jag stressade inte precis. 9 minuters vila blev det innan jag körde igång för andra gången.
 
 Backen. På bilden ser ni den branste halvan av backen sedan fortsätter den..och fortsätter och fort...
 
Hittade några hallon som jag plockade på vägen ner inför omgång nr 2
 
Den här gången tog jag det lite lugnare, tänkte att jag inte skulle gå ut för hårt för jag vill ju klara av det och det är ju faktiskt ingen tävling på tid - jag skall bara göra det. När jag kommer förbi det allra brantaste andra gången har jag fakiskt lite krafter kvar så jag ökar tempot lite och mot slutet när det är ännu mindre lutning så drar jag på lite mer. Jag kände mig fakiskt stark där mot slutet. Grym känsla!
 
 
Sedan efter det lite vila och jag avslutade dagens "lilla" träningspass med TRX-Core
10 TRX Sit up (raka)
10 små sit up(crunches)
10 raka armar mot knä sit up
20 (höger+vänster) sneda crunches
Vila
x3

10 raka TRX-crunches (mage mot marken)10 (5 xhöger 5xvänster, varannan) sneda crunches
vila
x3

10 standing roll out
10 hip drop höger
10 standing roll ot
10 hip drop vänster
vila
x3
TRX-Core barfota i gräset. Det om något är sommarträning!
 
Jag kan efter dagens träningspass bocka 2/4 utmaningar. Givetvis "springa upp för backen i stugan" men också sommarens långa resa. Jag är nu uppe i 100km sedan 1 juni. Känns skönt. 
 
Solen dök upp vilket fick passet att bli ännu bättre
 
Ps. 1. Jag insåg skillnaden på min kropp för ett år sedan (då jag sprang upp för backen) och idag. Jag har haft 12 bra träningsmånader sedan jag sprang upp för den där backen senast. Nöjd!
 Nöjd tjej
 
 
Ps 2. Nej, mitt öga är fortfarande inte svullet sedan getingsticket. Jag är bara inte så duktig på att se bra ut och kisar dessutom mot solen. Så ni behöver icke vara oroliga

Kommentera här: