Det skulle bli lättare för mig

För någon vecka sedan fick jag ett brev i min brevlåda. I brevet stod det att nu skulle det bli enklare för mig som hyresgäst att sortera. 

Det stod faktiskt egentligen inte exakt vad som skulle bli enklare att sortera men eftersom de också skrev att de skulle installera nya avfallskärl i mitt kök så drog jag slutsatsen att det skulle bli enklare för mig att källsortera. 

Min första reaktion var så klart att jag blev glad! Tänk! Äntligen är det någon som kommer komma och ta hand om min källsortering så att den kommer till rätt ställe. För ja, det var faktiskt det enda som skulle kunna göra det enklare för mig - jag hade faktiskt ett väldigt bra upplägg för just källsortering och den svaga länken var att det aldrig var någon som tömde mina kärl.

Men så klart kommer det aldrig vara någon som kommer och tömmer mina kärl utan det får jag glatt göra själv. Och då började jag fundera på hur de faktiskt skulle hjälpa mig? Jag gillar inte att ändra på saker men skulle de sätta in lite olika kärl med olika fack så man enkelt kunde sortera? Bilderna visade inte detta men jag kunde ju kanske hoppas? Då hade det kunnat bli bra.  

Och så igår; då var dagen när det skulle bli lättare för mig.

Men alltså... jag vet inte riktigt hur det här skall bli enklare för mig? Jag har fått ett kärl till? Och en liten spann som sitter på skåpsdörren? Och jag har fortfarande inte riktigt förstått mig på systemet? Vilket kärl är det som gör det enklare att källsortera? Är det denna lilla "spannen" som rymmer en halv äggkartong, två tetrapack och en glasburk? Då kommer jag få springa till soprummet lika ofta som jag blinkar typ. Och själva den där anordningen som man skall dra ut - hur drar man ut den utan att dra i kärlen och göra sönder dem? Jag skulle säga att jag snarare tycker det är liite svårare nu! 

Neh, alltså, jag säger då det! Det är inte så att jag inte tycker om förändringar. Jag tycker bara att saker skall vara så som det alltid har varit... 




Kommentera här: