Matonsdag: Soppa till middag

Jag är inne på tredje veckan nu när det gäller en matrutin, denna tänkte jag dela med mig av denna matonsdag.

Detta är tredje veckan som jag äter soppa till middag. Jag har gjort en soppa under helgen som jag sedan äter när jag kommer hem från jobbet eller träningen måndag till torsdag. Det blir att jag äter samma middag varje dag under dessa 4 dagar men hittills har jag inte tyckt det varit ett problem. 

Några tankar om denna sopprutin:
Större variation på min mat 
Det har gjort att jag kan variera luncherna mer. Det jag innan har ätit till middag kan jag nu äta till lunch i stället vilket gör utbudet av luncher större och mer varierande. 

Mer soppa i menyn
Jag äter mer soppa vilket jag tycker är gott men svårt att packa i väska eftersom det blir jobbigare om det läcker mm. Det är enklare att äta soppa hemma än borta så att säga.

Lagom mängd mat
Jag försöker att äta rejält till frukost och lunch och sedan har drt blivit att jag äter lite mindre måltider på eftermiddagarna och kvällarna. Då passar soppa väldigt bra. Vill jag lägga till så passar ägg, knäckebröd eller en matig sallad bra till. 

Lätt att laga mycket av
En stor kastrull och tillräckligt med ingredienser och så har man lagat flera måltider. 

☆ Oftast enkelt och kräver inte mycket jobb
 Tycker oftast det är enkelt att göra soppa, i alla fall de jag gör, samt att den sköter sig bra själv vilket gör att jag kan laga annan mat samtidigt eller vila medan soppan kokar på spisen.

☆ Lätt att få i sig grönsaker
Tycker soppa är ett lätt sätt att få i sig grönsaker på. Det blir oftast gott att mixa soppor vilket gör att man kan få sig en hel del grönsaker, vilket jag tycker är bra!  

Komma hem till lagad mat
Det är så skönt att komma hem till lagad mat. Det gäller visserligen även om det inte är soppa. Att inte behöva laga mat när man kommer hem och är hungrig och trött är fantastiskt! 

Denna rutin fungerar antagligen inte för en familj men kanske för två personer i tre dagar. Tänker att det blir väldigt mycket soppa man får laga om man skall laga soppa till en hel familj i fyra dagar. Den här rutinen fungerar ju inte heller om tycker om att variera sin mat.

Men den här rutinen fungerar väldigt bra för mig just nu och jag känner mig glad för mitt upplägg, speciellt glad är jag över kombinationen hur lätt det är att fixa fyra middagar och att komma hem till lagad mat! 




Kommentera här: