Det där med hälsa

När jag läser det här blogginlägget blir jag alldeles glad. Om inte detta är hälsa - vad är det då?
 
Jag följer hennes blogg nu, Dagnys blogg ja. Hennes texter är kloka, hon har humor och en väldigt sund syn på hälsa. Och när jag läser den här texten tänker jag att jag också vill bli gammal, ha en (för åldern) stark kropp. Jag vill idag göra det som behövs för att jag då, i framtiden när jag blir äldre, är pigg och fräsch. Jag vill inte då ångra att jag inte tog hand om mig själv nu. 
 
Det handlar om balans. Jag inser det mer och mer. Att ta hand om oss själva men inte låta det bli till en överdrift så att det vi egentligen tror att vi hjälper oss själva med istället stjälper oss. 
 
Det är så lätt att hänga på alla andras syn på hälsa så vi glömmer av att vi är olika, våra kroppar är olika, vad vi tycker om är olika. Vi fungerar på olika sätt, motiveras på olika sätt. Vissa av oss har en tendens att gå in för något kanske lite för mycket medan andra har lättare för att ha en balans på saker och ting. 
 
Vi kan inspireras av andra sätt att leva, saker andra skriverv av bloggar, bilder, tidningar och så vidare. Och det är helt okej att inspireras . så länge vi kan omvandla det till oss själva. 
 
Oavsett hur vi är som personer så behöver vi lära känna oss själva.
Hur är JAG?
Vad är hälsa för MIG?
Vad har JAG för mål?
Hur JAG skall jag ta mig dit?
 
Jag vill...
...röra på mig men inte få det bli något som förstör min kropp.
...äta bra mat och njuta av god mat. Tänka på vad jag äter men inte låta det gå till överdrift.
...ta hand om mig själv men inte så mycket så att jag blir blind och inte ser de andra runt omkring mig.

 
 
 
 
 
 

Kommentera här: