Matonsdag: Enkel och snabb måltid

Okej, maten på bilden kanske ser lite grå och tråkig ut men den var väldigt god! Och lättlagad. Ja, att den var så lättlagad gör den nästan ännu godare. 

Den här veckan har jag ätit någon form av grönsaksblandning med linser och bulgur. Vill dock meddela att det varken är grönsakerna, linserna eller bulguren som gör den så god utan vitlöken. Och hur mycket av varje? Hmmm... jag vet inte. Oftast blir det det jag har hemma. Tror inte det är så avgörande hur mycket det är av varje faktiskt. 

Vi tar det från början. 

1. Koka bulgur enligt instruktioner på förpackningen. Skall du koka linser (se punkt 4) gör du det nu också. 

2. Fräs haricots verts och broccoli i olja i en stekpanna. (Jag valde ekologisk broccoli den här gången för de var minst buketter i den påsen). 
3. När grönsakerna har fräst färdigt tillsätt salt,peppar, kryddor efter smak* och pressa ner en vitlöksklyfta. 

4. Häll på linser. Den här gången valde jag färdigkokta linser men tror att det hade fungerat lika bra med belugalinser men då får man börja koka dem samtidigt som bulguren (punkt 1).

5. Tillsätt den färdigkokta bulguren och rör ihop allt och låt värmas ihop. 

 Klart.

Snabbt, enkelt och (enligt mig) gott.

* Jag valde timjan men det går även bra med andra kryddor om man vill ha en starkare smak.


Kommentera här: