Dagens träning

Ikväll bjuder jag ett  (långt) inlägg om dagens träning och träningstankar. 

Jag har tränat två gånger idag. Jag hade inte riktigt tålamod eller ork rent psykiskt att träna allt under ett och samma pass så det kändes skönt att dela upp det på två pass. 

Första passet fokuserade jag på olika längdhoppsövningar fokus teknik och landning.  Det gick riktigt bra, det börjar bli lite bättre och det känns som jag tagit något litet steg framåt där. Passet innehöll även kulswung bakåt och häckrörlighet tillsammans med lite andra övningar. Solen sken och det var riktigt varmt (jag tar tillbaka det jag skrev om värmen i morse). 

Efter att ha fixat en del grejer var det dags för pass två...

... som inte gick riktigt lika bra som förmiddagspasset. Löpningen kändes hackig och inte alls bra, löptekniken så långt i från fin. Efter det körde jag lite hopp över häckar. Tanken är att få upp lite explosivitet  i den här kroppen. När jag körde detta började jag fundera på det här med att jag kanske aldrig blir så explosiv som jag önskar, att jag kanske är lite för gammal för att inte ha kört så mycket utav den sortens träning tidigare. 

Att tänka sådana tankar var uppenbarligen inte det bästa för det verkar som det fick mig lite ofokuserad och när jag för andra gången ramlade över en av häckarna och dessutom landade ganska hårt på handlederna kände jag lite "varför gör jag det här?"

Men så andades jag djupt,  gick några varv runt, runt för att samla fokus och gjorde två hopp till. 

Att övervinna tankar. Att göra något fast det inte gått bra tidigare, som att hoppa upp på hästen igen efter att ha ramlat av. Vara realistisk men envis. Acceptera när det blir fel och sedan blicka framåt. Se målet framför sig. Jobba emot negativa tankar som kränker mig själv, fokusera på det bra utan att bli naiv. 

Min träning är en stor del av mitt liv och träningen är precis som livet - upp och ner, som en berg- och dalbana. Jag är likadan i träningen som i livet - känslofull. Jag känner mycket, känner utvecklingen men också motgångar. Jublar högt inombords när det går bra och känner ibland för att gråta stort när det bara känns motigt.

Så när jag ligger här i soffan i kväll med något trötta ben, smågriniga smalben och handleder som dunkar lätt så inser jag att jag fått alla delar idag. Utveckling och motgång. Jubel inbords och nära att gråta. 

Men jag skulle aldrig vilja göra något annat och i morgon kommer jag antagligen bara minnas (jag må vara känslomänniska men är inte långsint) det här som en dag med underbart väder och dubbla pass av det jag älskar - träning&friidrott. 

Längdteknik

Kommentera här: