Matonsdag: Bananplättar

Veckans matonsdag borde nog kallas frukostonsdag i stället för här kommer ett litet frukosttips, eller ja, det funkar som mellanmål också. 
 
Som de flesta av mina andra tips och "recept" så passar detta till måltider för en eller två personer, det kan vara bra att veta överlag! 
 
Så, veckans tips: bananplättar. 
Ni har sett dem på bild tidigare för jag lagar dem gärna på helgerna när jag har lite mer tid. Anledningen till att jag gör dem är två.
1. Det är ett perfekt tillfälle att använda bananer som blivit bruna. Är bananerna hårdare blir det svårare att göra plättarna.
2. Det är så enkelt! Jag skulle aldrig orka stå och steka "vanliga" pannkakor eller plättar, det är jag alldeles för lat för. 
 
JHHs bananplättar
Du behöver följande: 
Banan 
Ägg 
En stekpanna och något att steka i sol tex smör. 
Bär (frivilligt)
 
Så här gör du: 
Du mosar bananerna i en skål, knäcker i ägg och rör om med en gaffel eller sked så att det blir en smet. Den kommer inte bli helt jämn men några stora bitar får det inte vara. 
 
Stek sedan små plättar i stekpannan. Ju mindre desto enklare att vända. Jag tycker det fungerar bäst med att fylla en matsked eller ibland funkar även ett halvdeciliters-mått. 
 
Servera tillsammans med bär. 
 
Hur många bananer och ägg det behövs varierar på bananens storlek. Jag köper oftast ekologiska bananer och de är lite mindre och då brukar det bli ett ägg på två bananer, två ägg på fyra bananer och så vidare. Risken med att ta för få ägg är det är svårare att vända plättarna I stekapannan. 
 
Så, kanske ett tips till helgen eller ert mellanmål någon dag? 
På bilden har jag valt att värma blåbär till men även jordgubbar fungerar bra. 

Vi är inte barnsliga - vi har bara kul

I dag har jag och min syster badat. Och som vi har badat! Vi har nämligen varit i Vänersborgs och deras badpalats. 
 
Både jag och Elin tycker om att bada men i alla fall jag är inte så förtjust i kallt vatten (det har jag nog nämnt 10 gånger den här sommaren) så vi bestämde helt enkelt att åka och bada inomhus där man kan bada hur länge som helst utan att frysa. 
 
Och badat har vi gjort, i flera timmar. Vi har åkt vattenrutschbana, åkt i vågor och bara suttit i det varma vattnet och gottat oss. Vi har simmat så mycket under vatten så att vi nog faktiskt har varit mer under vatten än över. Åh vad jag älskar känslan av att vara flytande och att simma under vatten! 
 
Igår skrev jag en lite packlista och skickade till Elin. Ja, vi är planeringsnördar båda två (vi har fått det från pappa). På listan stod badkläder, handduk mm. Och så skrev jag även med vattenflaska eftersom jag vet att man behöver dricka när man är i badhus. Min syster kommenterade bara "vattenflaska???". Efter en stund kom jag på att hon antagligen trodde att jag skulle lura på henne någon jobbig träning men se, det hade jag minsann inte...
 
... om man inte kallar att simma 1000m för jobbig träning. För det hade jag bestämt att det skulle vi göra. Och det gjorde vi faktiskt, 2x500m i lagom tempo.  Vattnet i bassängerna var 30 grader och i alla fall jag blir lite tröttare av så varmt vatten men oj så skönt det var att bada och inte frysa! 
 
Efter våra intervaller och många timmar med lek så var näsan irriterad, ögonen kliade och fingrarna var som russin och så var vi så trötta så vi funderade på hur vi skulle orka köra hem men hem kom vi allt :)
 
Nu mina vänner skall jag försöka hålla mig vaken sisådär 2 timmar till, det kommer jag nog få kämpa med! Det har varit en fantastisk rolig dag och det har varit kul att få lov att vara lite barnslig igen eller som Elin sa "vi är inte barnsliga... vi har bara kul". 
 
 

Mission: Glada och starka smalben

I dag har jag varit hos naprapaten. Det är alltid roligt för jag får liksom kort sammanfatta hur träningen ligger till och det är nyttigt. Oftast brukar jag gå därifrån mer motiverad än innan besöket och det är ju roligt. 

Ryggen fick godkänt i dag och fick inte så mycket mer uppmärksamhet än den där vanliga behandlingen som jag behöver då och då. Däremot emot smalbenen. Låt oss säga såhär: det finns bättre smalben ute i detta avlånga land. Inte på något sätt att det är kört men ja, det finns bättre. 

Jag börjar faktiskt bli lite smått irriterad på dessa smalben nu, jag har kämpat med dem i två år och tycker inte det blir bättre och detta uttryckte jag även idag; frustrationen! Och då kontrade naprapaten med ett gäng frågor och utifrån detta har jag nu fått lite nytt fokus. 

Jag har fått ett gäng övningar som jag skall testa ett tag framöver. Det är övningar som jag kanske inte hade valt "frivilligt" men nu tänker jag faktiskt chansa lite, det jag har gjort i två år har liksom inte visat något positivt reslutat så nu, ja dags att "gamebla" lite. 1 månad skall jag nu testa detta och sedan är det återbesök och då skall vi se hur det "ser" ut då. Detta är ett tillvägagångssätt jag kanske inte eftersträvar i vanliga fall men just nu tänker jag så här; kan det bli mycket värre? Och så får jag lita på mina naprapat, han brukar ha rätt. 

Så nu startar: "Mission: glada och starka smalben".

De nyss nämnda smalbenen på bild

Inser att jag kanske skall passa på att jobba lite på vadmuskulaturen, det är så ju direkt så att detta är något att skryta med ;)

Brukar ta på mig höga strumpor efter träning ibland. Syftet? Mest för att jag tycker det är väldigt skönt.