Elefantöronfarmen

Jag vet inte varför jag skriver detta, för vem vill egentligen veta något om mina blommor men jo, idag kommer jag skriva om mina blommor ändå - för jag vill skriva om det det helt enkelt. Och jag vet att jag låter lite galen i detta inlägg men jag har kommit att gilla dessa blommor ;) 
 
Igår planterade jag om mina blommor. Två av blommorna fick levla upp en kruka då de hade blivit lite för stora för sina kurkor. De andra blommorna fick bara ny jord.Det har varit lite kris bland mina elefantöron det senaste, man kan säga att hela min uppfödning av elefantöron har varit nära på att dö ut. Framförallt är det moderplantorna som har tappat sina blad fortare än jag hunnit skrika nej, nu ser de ut som, jag vet faktiskt inte vad. De är i alla fall inte särskillt vackra. Ungarna har tappat några blad här och var men framför allt har de sett deppiga ut men nu har det som sagt börjat vända.
 
Jag vet inte om den här krisen beror på för lite eller för mycket vatten men glada har de sannerligen inte varit. De senaste dagarna har det däremot vänt något nu när jag planterat om dem tycker jag de ser lite piggare ut, det sistnämnda kan dock bero på att det ser trevligare ut med den nya jorden. Oavsett vad så är det roligt att mina lilla elefantfarm har börjat gå mot ljusare tider (får vi hoppas). 
 
Jag planterade om blommorna ute i förrådet för att inte behöva släpa in jorden i lägenheten. Där stod jag med raggstrumpor och sletna tofflor ute i det kyliga förrådet och tyckte det mest bara mysigt att plantera om blommorna. Jag vet inte vad som händer med mig? Men det bor nog sannerligen en liten tant i mig. Det känns fint. 
 
Det var allt från mig och min elefantfarm denna kväll. 
 
Elefantbebisar från min första kull
Blommorna längst fram har fått levla upp en kruka. De minsta kommer nog från kull nummer två medan de lite större är från den första kullen men de var väldigt små från början så jag tycker de växt bra. 
Och de här är mammorna, de är sannorligen inte vackra just nu men de får vara kvar så länge de har blad kvar! Dessutom har den ena en ny unge, den får vara kvar funderar på om den skall få vara kvar och bli stor eller om den skall få en egen kruka - jag har inte bestämt mig ännu. 
 

Kommentera här: