Matonsdag: Ägg

Igår när jag skulle gå och lägga mig slog tanken mig att jag nog skulle behöva äta något innan jag gick och la mig då jag inte ätit något sedan lunch, eller snarare; jag hade bara ätit pepparkakor hemma på kvällen sedan lunch. Eftersom jag dels vill ha pepparkakorna kvar ett tag till och ja, det finns bättre mat än just pepparkakor gick jag till köket för att fixa mat. 

Funderade på vad för lätt mat jag skulle fixa. Det skulle gå fort och inte resultera i så mycket disk. Funderade, funderade på att strunta i det och sedan kom jag på att jag hade ägg hemma. Det fick bli ett stekt ägg helt enkelt. 

När jag stod där och stekte mitt ägg så påmindes jag om hur bra och smidigt ägg är. Det är perfekt när man har bråttom, det är perfekt när man behöver ha med sig något lätt. Det är gott och som sagt enkelt. Du kan ha det till frukost, som komplement till lunchen eller som mellanmål. Du kan steka det, koka det, mosa det kokta ägget. Äta det som äggröra eller som omelett eller pannkaka. Du kan ha det på smörgås eller knäcka eller bara äta det som det är. 

Jag skulle säga att ägg många gånger är perfekt! Enda undantaget är väl när man glömmer det i bilen... (se mitten av inlägget). 



Kommentera här: