Jul i Alingsås

I år har jag firat jul i Alingsås och vet ni? Det fungerade det också. Så klart. 

Har nu landat hemma i min lägenhet och skall snart göra mig redo för att jobba i morgon men först tänkte jag att bjuda på lite bilder med beskrivning från min jul. Jag har ju varit lite fåordig de senaste inläggen. 

I år firade mamma, pappa och jag jul ensamma. Tidigare år har de andra syskonen dykt upp en liten stund under julafton men i år bestämde vi att i stället för att de andra skulle behöva stressa runt under julafton så skulle familjen träffas på annandagen i stället. Jag tänkte att det skulle bli tråkigt att inte träffa de andra på julafton men faktum är det gick riktigt bra. Det kändes roligt att få umgås med dem i lugn och ro nästan en hel dag än bara några minuter på själva julafton. 

Mamma, pappa och jag hade en lugn julafton med frukost, jag och pappa gick en promenad på ca en timma, vi åt dopp i grytan, tittade på (läs sov till) Kalle Anka, gick på julbön, julfikade, delade ut lite julkappar (som jag hade fixat eftersom jag tycker det är rätt roligt med julklappar och dessutom hade en egen till mig själv) och så åt vi julmat på kvällen. Trots att vi bara var tre stycken så hade vi fullt upp hela dagen och var rätt trötta på kvällen. 



Juldagen inleddes med julotta för att sedan åka hem och slumra en liten stund till innan vi åkte mot mormor för att träffa resten av familjen samt mammas syskon med familj. Det var väldigt roligt att träffa både syskon och släkt! Även juldagen brukar vara lugn med mat, umgänge, fika och julkappsspel. 


På annandagen var det dags för omgång tre av julfirandet och hela familjen samlades hos mamma&pappa. Ni som följt bloggen ett tag vet ju att det helt klart är en av de bästa sakerna som finns; när hela familjen är samlad. 

Annandagen bestod av gudstjänst, fika och bad i poolhuset som var väldigt fint inrett med mycket julkänsla. De hade lagt ner ordentligt med energi på detta. Jag fick inte med det på bilden men det "brann" stundvid en "eld" i den lilla brasan. Sedan kanske tomten inte är den finaste tomten mina ögon skådat men resten var väldigt fint.

Efter badet och fikat var vi alla rätt möra och trötta och illa fall jag nästan slumrade en stund innan det blev dags för mat och eftet det lite julkappar och efter det hade det blivit kväll och det var dags för de andra att fara hemåt. En mycket trevlig och lugn annandag och julfirande med familjen. Älskart!




Och idag har jag haft en väldigt, väldigt lugn dag men sovmorgon, jag och pappa var nere på stan en kort sväng och sedan har jag spenderat större av tiden i soffan med en bok. En lugn och välbehövlig dag! 


Och nu är jag som sagt hemma och skall ladda om från julfirande till en jobbdag. 

Jag hoppas att ni har haft fina juldagar och att ni mår bra! Allt gott! 

Kommentera här: