Flytta soffa genom fönster

I dag är det flyttstäd! Inte för mig utan för brorsan. Jag gillar faktiskt att flytta, själv men även åt andra. Det är något med att börja om i en lägenhet eller ett hus men ja,det är klart att det kan vara lite jobbigt också men då kan man tänka på något roligt och då kommer jag att tänka på den gången när S flyttade. 

Hon flyttade då in i en lägenhet som låg på andra våningen i ett bostadshus och upp till lägenheten är det en smal trappa. Det mesta flyter på bra tills soffan skall bäras upp.  Hur vi än vänder och vrider på soffan, på oss själva och tar bort dörrar mm så får vi inte upp den. Till slut är det enda alternativet det vi har skämtat om under dagen; in genom fönstret.  

Det finns ett lämpligt fönster som är där tomten är lite högre. Från den högre delen av tomten kan man lägga en stege upp till fönstret och sedan bära/skjuta in soffan in i lägenheten.  

Sagt och gjort. Vi lyfter upp soffan och bär den en bit innan vi lyfter upp den i luften och... precis när vi står där med soffan på raka armar ovanför våra huvuden så hör vi en kvinna som ropar "hallå... hallå..?" Från vägen som ligger precis ovanför huset. Först tror vi att hon ifrågasätter det vi gör men sedan visar det sig att hon bara undrar efter vägen. Så där står vi med en soffa i luften och en kvinna som precis samma sekund är väldigt angelägen att hitta rätt. Det blir så komiskt på något sätt; vi med en soffa på våra armar som faktiskt börjar bli lite tung (i alla fall för mig) och min tanke är "ser hon inte att vi mitt uppe med att bära en soffa, kan hon inte vänta några minuter?" men icke.  

De som har stått för att se till att vi har soffan i rätt position till fönstret pratar till slut med kvinnan och vi andra får in soffan i lägenheten genom fönstret. Efteråt skrattar vi åt att det som från början var ett skämt blev lösning och åt kvinnan som inte alls kände av situationen.  

Så om det blir lite tungt och trist att städa och bära idag så kan jag tänka på detta och garanterat le lite.   

Kommentera här: