Matlådans dag

I dag är det matlådansdag och då kan jag faktiskt inte låta bli att tänka tillbaka på perioden när jag gjorde matlådor i stora mängder. Jag bodde hemma, hade fullt fungerande kök och en frysbox ute i garaget. Det var livet det. Nu är det två plattor och en fläkt som inte är hundra och tre lådor i en frys, inte lika enkelt då.  
 
Men låt oss inte fastna i det tråkiga och låt oss istället kika bakåt i tiden och finna lite inspiration. Så här i efterhand inser jag att variationen inte var så jättestor, jag var och är en kräsen typ som fastnar i vissa mönster men lite matlådeinspiration kan jag kanske ändå sprida..?
 
Så här (bilden ovan) kunde de ofta se ut när jag lagade mat. Det är nudelwok, tonfisklasagne (gissar jag) och så biffar med mathavre eller bulgur med tomatsås. Den här gången lagade jag mat på en lördagkväll och blev klar först 21.45. Men resultatet blev ju bra! 
 
Kycklingsallad utomhus i vårsolen är ju helt klart en favorit!  
 
Den här omgången blev det förutom biffar även potatismos med köttbullar. Jag tror också att det är kyckling med rotfrukter i de sista burkarna. 
 
Överlag har jag genom åren ätit mycket biffar. Det gör jag inte så ofta nu för tiden.  
 
Ett år när jag hade semester så regnade det och regnade och regnade det. Då spenderade jag en dag i köket I stugan och förberedde matlådor inför de första veckorna efter semestern. Kyckling med rotfrukter och kött med rotfrukter och så de klassiska biffarna. Bara är att förklara lite ytterligare. I stugan har vi inget rinnande vatten och inte heller någon fläkt då förstår ni kanske hur dåligt vädret var då jag frivilligt lagade all denna mat på en dag. 
 
Inte kika tjusigt men så här kunde en dag med matlådor se ut när jag jobbade långhelg.  Diverse lådor med frukt, grönsaker, mat och keso. Det blev lunch och olika slags mellanmål. 
 
Och så kom perioden då jag åt blomkål med köttfärs och broccolimos med kyckling. Då såg lådorna ut så här. Inte så roliga men med väldigt mycket grönsaker.  
 
Nu för tiden blir det mer inte lika strukturerat. Jag köper en del mat, tycker som sagt det är lite jobbigt att laga mat här hemma men blir faktiskt lite inspirerad av mig själv.  Vem vet, det kanske kommer dyka upp lite mer lunchlåda här framöver. (Det  vet jag uppskattas olika, en del tycker det är tråkigt och en del blir inspirerade. ). 
 
Det var i alla fall alla matlådor för idag. 
 
PS.  I morgon skall jag söka på #matlådansdag på instagram och se om jag kan hitta tips på matlådor. Tror det kan bli kul!. 

Kommentera här: