God morgon lördag

Sitter vid frukostbordet och dricker upp det sista av mitt te till frukosten som jag precis har avslutat (har dock inte ätit upp all frukt ännu).
Jag har varit vaken länge, sedan 04.30 ungefär. Vaknade nog tidigt dels på grund av att jag somnade tidigt i går men också för att jag hade ont i huvudet, bihålorna spelar ett spratt med mig just nu. Valde att försöka somna om efter att en huvudvärkstablett och nässpray men gav upp vid 05.30. 
 
Har ägnat denna tidiga morgon med att sitta med huvudet över ett ångbad (för bihålornas skull), föra över bilder från telefonen till datorn (perfekt att göra det en sån här dag när man bara är hemma), rensat övrigt från telefonen (typ sms från 2014 och sånt) och så har jag lagat frukost (bilderna). (Älskar mina parenteser i detta stycke)
 
Jag hade bananer som höll på att bli lite för gamla, det har doftat gammal banan i "köket" i två dagar nu så jag passade på att göra "bananplättar". 
Bananplättar är perfekt när man har gamla bananer som man behöver göra sig av med och det är dessutom enkelt att göra. Du mosar helt enkelt bananer i en skål och blandar sedan den mosade banan med ägg. Hur mycket ägg kontra banan är lite olika beroende på bananens storlek. Idag tog jag tre ganska små (jag skulle säga "normal" storlek för ekologiska bananer) och två ägg. Efter det häller du smeten som små plättar i en stekpanna. Du behöver göra ganska så små plättar eftersom du egentligen inte har något som binder ihop smeten. Jag använde en matskedsmått på slutet och då blev det bra. Servera detta med bär och/eller keso eller med bär&kvarg. Riktigt gott! 
 
Skall dock erkänna att det inte alltid blir så snyggt. Under den första omgången använde jag halvdecilitersmått och då gick de bara sönder och blev plättar mindre attraktiva för ögat men matskedmått gick det väldigt bra.
 
Det var denna lördagens frukosttips. Nu funderar jag faktiskt på att gå och lägga mig och sova en stund, det känns bättre att göra det nu än mitt på dagen och jag har faktiskt lite sömn att ta i kapp. 
 
Önskar er en trevlig lördag. 
1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

skriven

Så gott

Svar: Ja :) Det var gott :)
JHH

Kommentera här: