Sommartid

Det här med sommartid..? Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här lilla förändringen i tid. Jag upplever att jag påverkas av den där timmen, jag kommer inte i ro i samma tid på kvällen. Nu har det visserligen bara gått typ en dag så om några dygn kanske allt är återställt igen men jag minns att jag förra året precis hade kommit in i en bra sömnrytm som blev rubbad tackvare övergången till sommartid. Nåja, bättre att se det positiva i stället för det negativa så låt mig därför rada upp positiva saker med sommartiden det här året och lite allmänt: 
 
+ Eftersom jag inte var trött när jag brukar gå och lägga mig stannade jag uppe och lagade klart lite matlådor. Nu har jag 3 st nya matlådor som är helt klara samt 3 halvklara, där det bara skall fyllas på lite kyckling, i stället för 6 st halvklara. Det är ju nice! 
 
+ Det här året hamnade övergången till sommartid samma år som påsk, en extra (i alla fall för mig) ledig dag att vänja sig vid övergången. 
 
+ I väntan på att maten skulle bli klar hann jag lägga fram en ny duk och plocka bort det gamla på bordet. Kul med lite nytt även om vitt kanske inte var det roligaste (men passar bra med påsk rent kyrkoårmässigt) men med vit duk är det lätt att lägga fram fina servetter. Ja, tidigare har det ju varit omöjligt att använda de rosa servetterna när det varit lila duk på bordet (Ja, ilandsproblem...jag vet). 
 
+ Sommartid innebär att sommaren så smått börjar närma sig, det är ju ett tecken som dyker upp varje år att våren är här och sommaren också kommer att komma. Det känns ju bra. 
 
+ Det säga att sommartid gör att man kan nyttja ljuset bättre på kvällarna och det känns ju faktiskt rätt lockande det med. 
 
Så med detta sagt vill jag kanske inte direkt ställa mig i gruppen som meddelar att de vill att vi skall bojkotta detta med sommartid/vintertid jag... bara klagar lite, som vanligt. 
 
Nu har värmen efter matlagningen minskat något här i min lägenhet (man kan nästan se det på bildeb när karaffen med vatten är litr immig på grund av värmen från spisen och det kalla vattnet) och jag börjar äntligen bli lite trött. Helt enkelt dags att sova. 
 
Hoppas ni har det bra i sommartiden. 
Min vas var lite för hög för påskliljorna som inte ser så där jättepigga ut. Nåja, de får stå där ett tag och sedan köper jag några roliga tulpaner. 

Kommentera här: