JHH och den perfekta kroppen

De senaste veckorna har jag inte alls varit form, man skulle till och med säga att jag har varit dålig.
Det började först med trötthet och lite mathet och sedan övergick det till yrsel. Jag skulle upp en tisdag för två veckor sedan för att ha frukostdate men var så yr så jag fick snällt lägga mig ner igen för att jag inte klarade av att stå. Första dagen var det riktigt, riktigt jobbigt. Pappa kom och hämtade mig så jag fick vara hemma hos dem, bättre att ramla hemma hos föräldrarna än ramla när man är ensam som det klassiska ordspråket heter. Andra dagen var det lite bättre och efter att ha insett att jag inte kommer få en läkartid förrän i april åkte jag till jobbet efter halva dagen. Sedan dess har yrseln kommit och gått. Oftast kommer den när jag står eller gör någon hastig rörelse men ibland kommer den bara när jag sitter, då känns det som jag åker båt. Oftast blir jag då varm och kall typ samtidigt och så illamående. Det är faktiskt inte alls trevligt.

Jag har inte orkat något mer än att jobba. Direkt efter jobbet har jag bara åkt hem och lagt mig, försökt äta något men någon större aktivitet har det verkligen inte varit. Jag har varit trött, seg, matt och yr.

Förra veckan var jag och tog prover och i dag träffade jag en läkare som kunde konstatera att proverna såg bra ut. Kroppen är alltså frisk, det är bara huvudet det är fel på (läs och tolka det där precis som ni vill ;) ). Läkaren misstänkte att yrseln hade koppling till nacken och jag blev rekommenderad att ta kontakt med en sjukgymnast och få lite övningar. Jag har även fått en remiss till en öron-,näsa-, halsdoktor för att verkligen konstatera att det inte är något där.

Nu känns ändå ganska bra, ja alltså rent mentalt, rent yrsligt (nytt ord?) så snurrar det riktigt mycket men det känns bra att kroppen är frisk och kry och ja, perfekt enligt proverna. Jag kommer helt enkelt få lära mig att hantera det här, bli van vid yrseln och börja använda övningarna jag kommer få så kommer det för förhoppningsvis gå över. 

Nu när jag har ändå fått reda på att kroppen är frisk och att det inte är något virus eller liknande
har jag fixat det som behövs göra. Jag har;
- bokat tid för PT-träning med Henke
- bokat tid hos besök hos sjukgymnastik,
-bokat tid för massage,
(tacka vet jag kontakter!)
- Jag har meddelat teamet kring längdträningen att jag inte kommer springa och hoppa på några dagar/ev veckor men att jag i alla fall kan träna lite försiktigt.
- lagt upp en lite plan för träning framöver, lugn, lugn träning men träning som blir av.

Läkaren nämnde också att en utav anledningarna till yrseln kan vara stress och att problemen med nacken kommer från stressen. Så jag skall också ta en ordentlig funderare vad det kan vara för något i mitt liv som skapar stress och vad jag kan göra åt det.

Jag känner mig ändå ganska hoppfull i kväll. Det känns bra att kroppen är perfekt, snart skall vi även se till att få huvudet perfekt. Ja...så gott det går ;)

 

Och ja, det sista hoppas jag att ni läser med ironi...

Kommentera här: