Matonsdag: Bananplättar

Veckans matonsdag borde nog kallas frukostonsdag i stället för här kommer ett litet frukosttips, eller ja, det funkar som mellanmål också. 
 
Som de flesta av mina andra tips och "recept" så passar detta till måltider för en eller två personer, det kan vara bra att veta överlag! 
 
Så, veckans tips: bananplättar. 
Ni har sett dem på bild tidigare för jag lagar dem gärna på helgerna när jag har lite mer tid. Anledningen till att jag gör dem är två.
1. Det är ett perfekt tillfälle att använda bananer som blivit bruna. Är bananerna hårdare blir det svårare att göra plättarna.
2. Det är så enkelt! Jag skulle aldrig orka stå och steka "vanliga" pannkakor eller plättar, det är jag alldeles för lat för. 
 
JHHs bananplättar
Du behöver följande: 
Banan 
Ägg 
En stekpanna och något att steka i sol tex smör. 
Bär (frivilligt)
 
Så här gör du: 
Du mosar bananerna i en skål, knäcker i ägg och rör om med en gaffel eller sked så att det blir en smet. Den kommer inte bli helt jämn men några stora bitar får det inte vara. 
 
Stek sedan små plättar i stekpannan. Ju mindre desto enklare att vända. Jag tycker det fungerar bäst med att fylla en matsked eller ibland funkar även ett halvdeciliters-mått. 
 
Servera tillsammans med bär. 
 
Hur många bananer och ägg det behövs varierar på bananens storlek. Jag köper oftast ekologiska bananer och de är lite mindre och då brukar det bli ett ägg på två bananer, två ägg på fyra bananer och så vidare. Risken med att ta för få ägg är det är svårare att vända plättarna I stekapannan. 
 
Så, kanske ett tips till helgen eller ert mellanmål någon dag? 
På bilden har jag valt att värma blåbär till men även jordgubbar fungerar bra. 
1 josephine Asplund:

skriven

Ha en fin dag & underbar blogg, kram :D

Svar: Tack detsamma :)
JHH

Kommentera här: