Varm broccolisoppa i kylan

Idag har jag frusit nästan hela dagen. Det har varit minusgrader (inre så många men ovant för kroppen eftersom det inte varit så kallt på länge) och trots att jag varit inne så har jag aldrig riktigt fått upp värmen. När jag kom hem från jobbet idag var jag både frusen, trött och hade huvudvärk. Och inte nog med det, jag var dessutom hungrig. Jag behövde laga mat och framförallt något som inte krävde så mycket energi. 
 
Jag valde att göra en broccolisoppa eftersom soppa värmer gott och den här är så simpel att göra. Därför tipsar jag om denna ikväll. Ett bra tips om man vill få i sig grönskar smidigt och ja, om man är kall och inte har så mycket energi. 
 
Här kommer JHHs broccolisoppa
Du behöver: 
Broccoli (jag tog ca 300g) (fryst)
Vatten 
Salt och andra kryddor av valfri sort som du tycker passa bra till broccoli. 
Kokosmjölk
 
Så här gör du
Koka broccoli så att den blir ordentligt mjuk. 
Mixa broccolin med hjälp av en stavmixer. 
Tillsätt kryddorna. 
Tillsätt vatten (jag tog ca 2 dl) 
Låt koka upp. 
Tillsätt en skvätt kokosmjölk (jag tog...just en skvätt). 
Koka lite till. 
Smaka av. Krydda vid behov. 
Klart. 
 
Jag serverade min med kyckling som redan var klar,  jag värmde den bara i pannan. Bladspenaten på bilden är fin men smakar också bra till soppan. Jag tycker det är ett lätt sätt att få i sig grönsaker och samtidigt bli varm. 
 
Här är några tips:
- koka upp vattnet i vattenkokare 
- om du väljer fryst broccoli: lägg in den i kylen på morgonen/några timmar innan tillagning så går det fortare att koka upp. 
- väljer du att severa med kyckling är ett gott tips att kycklingen skall stekas så den blir lite knaprig. 
 
 
 

Kommentera här: