Utomhusträning och mångsteg

Blå himmel, sol, fåglar som kvittrar. Kan det bli mycket bättre utomhusträning en aprildag? Eftersom det inte var någon gemensam träning idag så behövde jag hitta på något själv. Redan igår funderade jag på om det skulle vara en bra idé att träna utomhus. Nu när det varit fint väder ett tag har det känts väldigt lockande att träna utomhus. 

Min tanke var att testa att jogga och se hur smalbenen reagerar på att jogga/springa/löpa/anstränga sig överhuvudtaget utomhus. Ganska fort kunde jag konstatera att det inte är någon större skillnad och ganska så snart efter det kunde jag konstatera att jag fick välja mellan jogga och sedan inte göra löpskolning och intervaller eller gå och sedan kunna köra löpskolning och intervaller. Eftersom min tanke var att köra intevaller så ah, valde jag att gå  en promenad istället för jogga innan träning för att få igång lite cirkulation i kroppen. 

I slutet på löpskolningen (som förövrigt kändes riktigt, riktigt tung med trötta ben) la jag in lite mångsteg. Mångsteg är inte något jag gjort särskillt mycket och inte heller något som jag känner att jag behärskar och just därför la jag in det idag. Jag tycker mångsteg kräver mycket rytm, kontroll på kroppen och ja, kraft. Jag hade inte mycket av det idag. I vissa lägen kan jag bli grinig, jobbig och nästan lite sur när jag inte klarat något så där bra som jag vill. I andra lägen blir jag mest bestämd och bestämmer mig för att öva, öva och öva lite till för att lära mig det bättre. Listan på saker som jag skall öva på börjar bli rätt så lång nu. Och det är just det som är tjusningen med träningen jag gör just nu - denna ständiga variation. Det finns alltid något att öva på, alltid något nytt, alltid något annat att göra när kroppen inte klarar av allt eller hjärnan hindrar mig från att göra något. Det är ljuvligt! 

Efter mångstegen var det dags för lite intervaller. Ett bra löpsteg är något som ligger högt upp på öva,öva,öva-listan. Just nu känns det mest bara stelt, spänt och inte riktigt på topp. Samtidigt är det ganska svårt att öva på det när smalbenen tjurar. Så där får jag ha is i magen och gå långsamt fram. 

Riktigt skön träning utomhus. Jag ser fram emot att det kommer bli varmare och varmare och att utomhusträningen skall dra i gång på riktigt. Åh, tänk att få träna utomhus i sol med bara linne eller kunna köra fotstyrka utomhus. Dagens pass avslutades i alla fall med 30 min foamroller inomhus. Kroppen känns lite stel och smågrinig just nu så jag lägger mycket tid på just foamroller och rörlighet.  Om ett tag kan man köra även detta utomhus. Det känns också bra. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: