Kycklingsallad med innehåll av sol och 7st tips

Gick en kall men väldigtskön morgonpromenad, med frostigt gräs, klarblå himmel och solen som sken idag. När jag kom in ställde jag mig för att göra både frukost och lunch, ja på samma gång. Hade redan igår bestämt mig för att göra kycklingsallad och ta med och äta utomhus, i solen (att bestämma redan dagen innan att solen skulle skina kanske är lite "farligt" men det gick!). Jag älskar när jag har planerat vad jag skall göra och allt finns hemma, det är så lätt och smidigt. Sallad är en perfekt lunch att ta med och som är lätt att anpassa (Dagens tips nr 1)
 
Så. Började att koka ägg (kokar alltid flera stycken när jag väl är igång, smidigt att ha i kylskåpet till frukostknäckan, till lunchen eller som mellanmål. Dagens tips nr 2) och steka kycklingbitar samt skar grönsaker av olika varianter. Jag köper ofta strimlad kyckling, riktigt smidigt att använda till grytor och till sallader, tar inte så lång tid att steka och är lätt att hantera. (Dagens tips nr 3) dagens utvalda grönsaker med mera blev: Sallad, gurka, körsbärstomater, broccoli, morot och till detta fetaost. 
 
Jag grundar med bulgur, matvete eller liknande. Ofta har jag små portionspåsar som jag fryst in sedan tidigare då jag lagat mat. Istället för att slänga så fryser jag det i små påsar som jag kan ta fram när jag inte orkar koka t ex bulgur. Hur smidigt som helst! (tips nr 4)
 
Fetaosten ger smak och eftersom varken salladen, gurkan eller broccolin ger särskilt mycket smak så behövs det något som skiljer sig från detta. Dessutom vet vi ju att kyckling och fetaost är en fin kombination. 
 
När det kommer till moroten brukar jag "skära" dem precis som man skalar dem. Alltså, jag skalar bort skalet precis som vanligt men sedan så fortsätter jag att skala morötterna direkt ner i salladen. Jag vill inte ha de hårda bitarna som blir när man skär dem med kniv och jag är inte heller jätteförtjust i riven morot. Det här sättet har blivit (enligt mig) det absolut bästa och godaste sättet att ha i morot i salladen (tips nr 5)
 
Slutligen när jag blandat gurkan, salladen och broccolin som inte smakar något med tomaten, moroten och bulgur toppar jag det hela med kycklingen som stekts klart med svartpeppar, salt och grillkrydda. Jag delar ett ägg och lägger på. 
 
Detta äts sedan utomhus, i solen, med benen inlindad i en filt. (tips nr 6)
Smakar utsökt.
 
Fungerar även utan sol. Inomhus.
Men det är inte riktigt samma sak. 
 
När jag sedan kommer hem, efter att ha suttit i solen och njutit, varit hos naprapaten samt handlat mat äter jag andra halvan av salladen (jag orkade inte allt...) då lägger jag även till avocado! Jag säger då det!! Avocado tillsammans med ägg och fetaost - åh!! (tips nr 7)
 
 
 



Kommentera här: