Vilodag

Jag har vilodag idag. Är det något jag har börjat uppskatta nu de senaste månaderna så är det just vilodagarna. Ibland är det en gång i veckan, ibland tre helt beroende på hur hårt jag kör, humör, kraft och energi. 

Ärligt talat saknar jag inte träningen under en vilodag utan tycker snarare det är rätt skönt. Ibland kan jag nästa få lite dåligt samvete att jag inte är en utav de där som inte klarar av vilodagar utan att bli "galna". Men sen så tänker jag att det är sunt att vila, min kropp är oftast trött eftersom jag ansträngt mig hårt under mina träningspass, dessutom är det skönt, rent mentalt, att inte utsättas för utmaningar varje dag. Jag behöver vilan för att utvecklas. 

Sedan är det inte så att jag inte gör något alls under mina vilodagar. Ibland går jag promenader och ibland åker jag iväg och stretchar. Men framför allt så lyssnar jag på kroppen vad den behöver. Det har jag lärt mig är viktigt. För mig. 

Så idag är det vilodag. Och jag har lyssnat till kroppen. Gått en lugn promenad, samlat kilometrar till min utmaning, samlat energi utomhus. Och så har jag stretchat. För det behövde jag idag. 

Skön vilodag med sol, vind och lite stel kropp. 





Kommentera här: