Kan vi inte bara fokusera på varandras ögon ett tag?

Det finns risk att folk kommer bli irrterade på mig nu och vill redan nu påpeka att när jag skriver följande så är det ej riktat till någon speciell person/grupp/osv utan bara en allmän frustration rakt ut i den stora allmänheten. Det sämsta man kan göra, alltså klaga på alla, dra stora grupper över en enda kam. Men ikväll, känns det så. 
 
Jag är så galet trött på så mycket.Och det är framför allt efter att ha läst massa olika texter på nätet det senaste (ikväll orkar jag knappt läsa en enda blogg..) Först och främst så är jag så galet trött på detta utseendefixerande. Jag.blir.galen.på.det. All denna träning för att man skall se bättre ut, alla dessa blickar i spegeln. Kan vi inte bara ändra lite fokus?
 
Istället kanske vi kan fundera på hur våra kroppar mår? Och hur vi mår?
Och sedan är jag trött på allt vad ordet kost heter. Jag orkar inte ens prata om det...
 
 
Jag orkar inte med mer utseende. Jag orkar inte med mer dieter som påstås att inte vara dieter. 
Jag.orkar.inte.
 
Vad vill jag nu säga? 
 
Träna. Ja, gör det. För det är inte det jag är trött på.
Men träna för att du gillar det, för att din kropp skall må bra. Gör det med glädje. Utmana dig att komma iväg till gymmet även om du tycker det är jobbigt men fråga dig själv "av vilken anledning gör jag det här?" 
 
Jag älskar träning. Jag jobbar ju med det. Jag älskar att se andra träna, kämpa, ge järnet, våga prova nytt. Det kittlar i min kropp när jag hör människor prata om hur bra det mår av träningen. Jag gillar att höra hur folk säger att de inte kommer klara komma till gymmet men sedan dyker upp flera gånger i veckan. Glädjen på gymmet. Det är inget fel på det. (Jag är ju själv där.)
 
Men gör det för välmående
Vi har gott om utseendefixering som vi har det. Vi behöver inte mer av det. Vi behöver välmående kroppar utan ångest för hur vi ser ut. Utan ångest för hur andra tycker vi ser ut. 
 
Kan vi inte bara fokusera på varandras ögon ett tag? På kroppsspråk? 
Kan inte träningen få vara den del av de? Få våra ögon att glittra lite extra? Få vår utstrålning att utstråla ännu mer livsglädje? Kan inte träningen få påverka oss positivt i alla de bemärkelser som inte har med utseende att göra? 
 
För mig är träningen en del av det. Och det är absolut inget fel på att träna, jag hoppas ingen tolkar det så och träning kommer att påverka våra kroppar och således också vårt utseende. Det är inte så att jag förnekar det. Jag bara efterfrågar var någonstans vårt fokus skall ligga.
 
Jag ber er. Nästa gång ni träffar mig, eller någon annan för den delen, fokusera på min personlighet. För vet ni. Den har så galet mycket mer att ge än vad mitt utseende har. 
 
 
1 Jennie:

skriven

Bra skrivet Johanna :)
Blev så sugen på att träna nu, får vänta några timmar tills mitt spinningpass börjar.
Kram på dig!

Svar: Tack Jennie :)
JHH

2 Emma Sandström:

skriven

Bra där Johanna! Håller med dig, tränar för att bli starkare, rörligare, smidigare, snabbare....och må bra! Men det är också väldigt go känsla när jeansen sitter snyggt, en rejäl bonus!

Keep up the good work!
Kram

3 Emma Sandström:

skriven

Håller med dig Johanna, tränar för att bli starkare, snabbare, rörligare...och må bra! Men det är en väldigt go känsla när jeansen sitter snyggt, en rejäl bonus.

Keep up the good work!
Kram Emma

Svar: Håller med! :) Taack :)
JHH

Kommentera här: