Jullugnet

Julstressen.
Jullugnet.
Så stor skillnad det är.
 
Jag är lugn nu. Och lite utvilad. Har sovit till nio, halvtio både igår och idag. 
Jag har ätit mat, alldeles lagom med mat. För att vara jul. 
Jag har vilat, tagit det lugnt och umgåtts med min fina familj och släkt. 
 
När jag kom hem efter ha spelat på julaftonsförmiddagen så visste jag,
Nu är lugnet här. 
Nu kan jag slappna av. 
Och det har jag gjort.
 
Är det värt det?
Tröttheten? Stressen?
Ja.
För nu är jag lugn, familjen är hemma.
Huset är städat och fint.
Lugnet ligger och kommer vara så länge. 
 
Igår satte jag mig i min fotölj på kvällen, något jag aldrig hinner med annars.
Något jag inte orkar annars.
Jag har inte haft den ron att sätta mig ner. Men igår. Kröp ihop under filten och läste min bok.
Det är lite synd att jag inte gör det oftare, jag gillar att läsa och det är ett bra sätt att koppla av. 
 
Jag känner mig lugn nu och lite piggare.
Det skall bli roligt att jobba idag. 
 
Nu har jag börjat om. 
Jag ser fram emot fortsättningen. 
 

Kommentera här: