Punkter för att förhindra fällorna som stoppar träningen

För att hinna få plats med träningen i vardagen tror jag det är bra att lära sig vad som fungerar och vad som inte fungerar, vad man tycker bäst om och vad man inte gillar. Hittar man de vägar som fungerar bäst flyter oftast träningen smidigt, man vet vad man skall undvika för att fastna i de där "fällorna" som stoppar träningen. 
 
Några saker jag har lärt mig om mig själv:
  • Träna på morgonen 
    De dagar jag jobbar eftermiddag fungerar det bäst att jag tränar på morgonen för att sedan åka hem och ha ledigt tills jag börjar. Alternativet att jag tränar precis innan jobbet fungerar men passet blir sällan lika bra då jag blir stressad hela dagen av att hinna träna, duscha och äta innan jobbet börjar. 

  • Packad väska och framlagda kläder 
    Låter som ett barn, jag vet, men det går absolut smidigast för mig om träningsväskan är packad med handduk och rena kläder samt träningskläderna ligger framme. Helst skall frukosten vara klar och mellanmålet stå och vänta i kylskåpet - men det är bara en lyckönskan.
  • Komma ombytt till gymmet
    Jag är en mästare på att sega ut tiden om jag inte är ombytt till träningskläder när jag kommer till gymmet. På något sätt tycker jag det är jobbigt att byta om, ren lathet! 

  • Komma igång med en gång 
    Det värsta jag kan göra är att sätta mig ner en liten stund innan jag skall börja träna, då är det kört och det tar år och dar innan jag kommer igång. Att köra igång direkt när jag kommer är det som gäller för att passet skall bli så bra som möjligt. 

  • Äta något direkt efter träningen 
    För mig är det det som fungerar bäst, jag mår bäst av att äta något litet efter det att jag har tränat.

  • Planera passet (nästan in i detalj)
    Jag kommer näst intill aldrig till gymmet utan att ha en tanke vad jag skall göra, det sker ytterst, ytterst sällan. Jag har i alla fall en överblick på vad jag skall göra, exempelvis muskelgrupper och då också ett gäng övningarna knutet till dessa. Allra bäst blir passet om jag har det planerat i detalj, då har jag enbart fokus på detta och passet blir som bäst. 
Vilka punkter har du på din lista?

 Strukturerat är det som fungerar bäst för mig

1 Lenita:

skriven

superbra punkter tycker jag!

Svar: Ja :) De hjälper mig iaf :)
JHH

Kommentera här: