30. Glöm inte att...

.vad du än gör. Vilken prestation du än gör. Om du spelar piano, om du tränar, om du pluggar inför ett prov. När du skall ha en redovisning eller en föreläsning. När du skall köra bil, när du skall jobba. Vad du än gör. Så hänger inte ditt värde som människa på det.

Det låter kanske lite flummigt men jag tror verkligen på det här!! Jag tror på att människans värde inte ligger i det vi gör. Därför borde jag kunna göra massa saker och känna att det är okej att misslyckas för mitt värde som människa förändras inte. Men det är svårt! Många gånger sätter jag mitt värde som människa i det jag gör. De gånger jag lyckas är jag en bra människa med högt värde och de gånger jag misslyckas så sjunker jag djupt.

Så det jag försöker lära mig själv är att jag har ett högt människovärde i mig själv, i det jag ÄR inte i det jag gör. Och det betyder egentligen att jag kan gå ut och göra en massa saker och misslyckas utan att mitt värde som människa blir sämre. Om jag misslyckas kommer jag må dåligt av det, givetvis men jag kommer inte bli mindre värd.

Jag tror man måste tänka så för att våga satsa på saker i livet. Man måste först hitta sin egen grund i livet, förstå att man spelar roll som människa och att det inte sitter i det man gör. Sedan kan man gå ut och möta de mest underliga, roliga, fantastiska, vanliga, ovanliga sakerna i livet - och testa. För lyckas jag, ja då blir det glädje men faktum är att mitt värde som människa inte ökar (för det kan inte öka). Och misslyckas jag - ja då kan det kännas motigt men mitt värde som människa minskar inte (för det handlar inte om prestationen)

Kommentera här: