Jag tänkte presentera



Det finns de som säger att kaniner inte har några egenskaper, som fnyser åt att jag fortfarande har kanin trots att jag inte är barn längre. Men jag har andra erfarenheter av kaniner än att de inte har egenskaper och jag är faktiskt väldigt glad över att jag har den här kaninen. Så jag tänkte att jag skulle presentera min (vår) kanin för er. (Är ni intre intresserade är det ingen idé att forstätta, det här inlägget är ganska långt)

Jonte är en fantastiskt charmig kanin som trots sin ganska höga ålder fortfarande kan ge människor ett litet skratt. Han är otroligt social men gillar inte att bli buren eller att man gosar med honom, om det inte är på hans villkor. Om man mot all förmodan skall bära honom så skall han "sitta" på axeln, då är han lugn. Han älskar morotsblast men är inte särsklit förtjust i morötter. När han är ute och springer så har han oftast sitt koppel i munnen, ganska ofta händer det att han tappar det och får börja om, han kan lägga ner mycket energi på detta.

Jonte kan man låta springa ganska fritt i trädgården (det gäller dock att ha koll) och han älskar att vara inne i garget, är dörren dit stängd kan han sitta utanför och vänta på att man skall komma och öppna den.

Jonte är smart, han vet exakt var någonstans han brukar få mat, kommer alltid fram till det hörnet där det är enklast att sticka in maskrosblad. Trivs han inte i buren som han är i är han grymt duktig på att komma ut, minsta lilla hål kan bli en räddning ut och när han var yngre var höjden inget som besvärade honom - han hoppade helt enkelt ut.

Han hatar, och då menar jag verkligen hatar, att åka bil. Han förvandlas från att vara social och framåt till att sätta sig längst inne i reseburen och tjura. När man sedan släpper ut honom så sätter han sig alltid i samma hörn i buren och vägrar ens lyfta huvudet när man kommer. Man ser tydligt att han inte är på humör.

När han är ute och någon springer förbi honom så händer det väldigt ofta att han följer på. Många gånger kan man se min syster komma springandes och kaninen kommer efter. När han vill bli klappad kommer han fram och trycker lite med huvudet mot handen, sedan håller han upp huvudet en aning och sitter så tills han är nöjd. På sommaren, då vi sitter ute och äter mat och hans bur står nära så han ser oss, ja då hoppar också han upp och äter de gånger vi äter.


Här ser man tydligt hur man följer med, det är dock jag och inte min syster

På vintern, då det är mörkt och inte lika många människor ute, så blir han ordentligt irriterad och stampar i sin bur om den andra kaninen får mat före honom. Det kan bli rena trumduellen då också den andra kaninen sätter igång att stampa.

När det är riktigt varmt på sommaren så brukar han välta ut sin vattenskål och sedan efter en stund lägga sig i vattnet (det tog ett tag innan vi förstod vad det var han gjorde). På vintern när man städar hans bur brukar han få springa lös runt buren, då kan man se  honom bära runt på halmstrå, från en plats till en annan bär han dem. Jonte gillar att rulla sig i nysnö, han brukar gräva ett litet hål och sedan rulla runt där, det gäller dock att man har uppsikt över honom - ibland kommer han inte helt runt.

När något kommer i vägen för honom är hans teori att det går att bita av,ovasett om det handlar om ett litet grässtrå eller en stor stock. Han avskyr helikoptrar och vatten men är mycket förtjust i tjejkaniner (han äter dock inte dem) Varje morgon kan man se honom springa ett varv runt i sin bur för att sedan vila igen, detta upprepas några gånger på morgonen för att sedan, när förmiddagen kommer, gå över till att bara vila. Jonte vill alltid vara där det händer något, helst bland alla fötter, då är han nöjd. Då och då kan det vara så  att man kan få en puss eller få sina händer "tvättade".

Visar den här igen bara för att ni skall se hans öron ordentligt. Varje gång han blir nyfiken på något så sticker de ut lite. Det är väldigt intressant att se hur öronen kan gå upp och ner.

Så, visst är han speciell den kaninen! Och han har ofantligt många egenskaper som charmar mig.

1 CJ:

skriven

Åh vilken sötnos!

2 ida w:

skriven

Hah vilken söt!

Kommentera här: